логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

 «…Промени се најпрво самиот себе»

 

Раскажете, ве молам, каков бeше вашиот пат до манастирот?

Тоа е долга историја, и мојот расказ ќе одземе премногу време. Кратко можам да кажам, дека Господ му подготвува на секој човек, свој пат кон Себе. Ние мислиме дека го наоѓаме Бога, а всушност Тој не бара нас, и за среќа, секогаш не наоѓа. Мојата прва средба со Бога се случи, благодарејќи на учеството на старецот Ефрем Аризонскиј.

Познато ни е, дека вашата келија се смета за една од најдобрите иконописни ателјеа во Света Гора. Уметноста ви помага во монашкиот живот?

Секој занает помага, а секако и иконописот. Особено важна за почетниците (монаси) е надворешната страна од животот, т.е., средината во која тој се наоѓа. Старец Пајсиј кажал, дека почетникот-монах сака да има и икона и кандило и параклис. А за себе добавил дека, сето тоа не му е важно. Тој рекол: «Ако ме стават дури и под прожектор, јас можам да се помолам». Истото е и со занаетот. Ако почетникот-монах прави четки за цртање и црта икони и тоа му помага во молитвата, тогаш нека го прави тоа. Но, важно е сето тоа да се прави по послушание. Кога јас се замонашив, зедов бои и четки да цртам, затоа што од мали години се занимавав со тоа. Старецот, кога го виде тоа, се насмевна и ми кажа да ги оставам боите, до тогаш кога тој, сам ќе ми каже. И јас чекав шеснаесет години.

Како правите, за оние кои се искушеници да бидат послушни?

Со тој проблем се соочуваат сите старци и старици. Благослов Божји за мене, е тоа што, за мој  прв послушник го имам монахот Евгениј, кој е голем подвижник. Многу е важно, да бидат добри помошници, кои ќе служат како пример на другите.

Зошто послушноста од Отците и Игумените го исполнува животот на човекот?

Затоа што поради непослушноста човекот бил лишен, протеран од рајот. За да ни покаже нам како треба да се вратиме од таму од каде што сме паднале, Христос слегол од небесата, т.е. се смирил Себеси, станувајќи човек. Од Писмото знаеме, дека Тој ги слушал Своите родители, а ако Бог живеел во послушност додека бил човек, како можеме ние да не ги слушаме своите старци и старици? Не молитвата, не исповедта, не причеста, туку послушноста – е првата буква во азбуката. Послушноста носи смирение, и како резултат на тоа е благодатта Божја, затоа што Бог се противи на горделивите, а на смирените им дава благодат. Дури, ако такво благо дело како молитвата, се прави не по послушание, тогаш тоа станува грев. На пример, фарисејот бил добар човек, имал стравопочит кон Бога, ги почитувал сите Божји заповеди, но паднал во гордост и со тоа ги надминал сите доблести.

Денеска во светот господари егоизмот. Имам чуство дека во светов, од животот на луѓето ја снемува самопожртвуваноста.

Егоисти секогаш имало, но денеска егоизмот се претставува како пример. И луѓето, кои немаат духовни сили, почнуваат да го емитираат таквиот пример. По телевизорот, во кинотеатарот, во медиумите, таквиот образ на живот, се претставува во некоја разубавена форма, како да е нешто многу атрактивно.

Дали Вам во животот ви се случило да видете инспирирачки пример на сапоможртвување?

Многу пати. Сите светии се пример за самопожртвување. Светиот човек, пости не за себе, дава подароци не за себе.Тој ги носи своите подвизи заради тоа, да се спасат околу него илјадници. Тој не е сам, тој претставува дел од Телото Христово. Ете, например, кога човекот трча на олимпијада и победува,  венецот за победата му го ставаат не на нозете, а на главата, и тоа е слава на целото тело.Така, еден свет човек е слава и чест за целата Црква, нема индивидуално спасение. Во христијанстовото никој не се спасува самиот себе. Само, ако ние ги сакаме другите, тогаш должни сме да почнеме со самите себе; ако сакаме да ги спасиме ближните, тогаш почнуваме да се молиме:
«Господи Исусе Христе, помилуј ме».

Најопасната стапица, која може ѓаволот да ја направи на тој кој ги сака другите е тоа, да побудува во него да оди да ги спасува другите, а не самиот себе. А зошто ова е стапица? Затоа што, твојот духовен живот сеуште е ужасен, и тоа добро што ти ќе им го кажеш, всушност е одраз на тоа лошото што го носиш внатре. Ако ти ги сакаш другите, промени се најпрвин самиот себе, поклонувај се пред Светата Троица, моли се – и така ќе ги спасиш и друите. Почни со исповед и пoслушанија дадени од Црквата.

Можеме ли да кажеме, дека Отец Ефрем се пожртвувал себеси, преселувајќи се од Света Гора во пустината на Аризона?

Да, баш така. Тој излезе од рајот (од Света Гора) и ете сега гори во пустината. Но благодарение на тие манастири кои тој ги изградил таму, се спасуваат не илјадници а милиони луѓе. Јас бев во неговиот манастир и таму видов кинези, монголци, жители на Далечниот Север. Се сретнав таму со еден млад брачен пар со мало детенце од Индонезија, дојдени од другиот крај на светот, и ги прашав: «Вие дојдовте во Америка да работите?» А слушнав во одговор «Не, ние дојдовме кај старец Ефрем ».

Луѓето со часови летаат со авиони, само за да го видат старец Ефрем. Тоа е пример како еден човек, кој се затворил во пештера и почнал да ја говори молитвата «Господи Исусе Христе, помилуј ме» кој се оддал на послушние на својот старец и почнал да се променува себеси, денеска спасува илјадници луѓе.

Како да ја спознаеме љубовта вистинска, од онаа која претставува трик на ѓаволот?

Ѓаволот не доаѓа со рогови  и со опашка, по што можеме јасно да го познаеме. Не, тој постојано говори за љубовта. Но нас нè спасува само Христовата љубов, која содржи во себе смирение, инаку ние стануваме само проблем за другите. Тоа може да го споредиме со кофа ладна вода, која во најтоплото време ја оддаваме на друг човек и заедно со таа вода оддаваме и жаба во неа. А оној кој умее да сака, прво ќе ја извади жабата, и дури после тоа ќе го напои другиот човек со чиста вода. Така и ние треба да ја вадиме таа жаба, која се наоѓа внатре во нас, и тогаш дури, целосно, можеме да кажеме на другиот: « Јас те сакам».

Зошто, кога човек се обвинува себеси, тогаш наоѓа душевно спокојство, а кога ги обвинува другите,се повредува себеси и нема мир на душата?

Кога ти ги осудуваш другите, ти си го даваш тоа право кое го има Исус Христос на Страшниот Суд; ти го правиш тоа наместо Христа, што значи ти стануваш антихрист. Како може овде да има спокоен дух?!

Затоа, зошто да ги осудуваш другите, подобро осуди се самиот себе. Зашто, секој, кој ќе се понижи – ќе биде водизгнат.

Како да се збогатуваме во името на Христос, за вечниот живот?

Христос претставува вечен живот. Прашањето се состои во тоа, како да го најдеме Христа? На тоа прашање Тој Самиот одговорил: Кој ги има заповедите Мои и ги пази, тој е оној што Ме љуби (Јован 14: 21). И светите отци говорат за тоа, што внатре во заповедите е скриен Христос. Нашата вера не е филозофија, а образ на живот, и ние живееме според заповедите. Кажано е: Покажи ми ја својата вера без дела, а јас ќе ти ја покажам верата од моите дела. (Јаков. 2, 18).

Зошто нам ни е толку тешко да оставиме сѐ, заради Христос, дури и во манастирот?

Затоа што во манастирот ние носиме со себе егоизм. А смрта на егоизмот е послушанието. Колку и да се трудиме, толку добрини, колку што имал Луцифер, до неговото паѓање, ние никогаш нема да достигнеме. А му помогнало ли тоа, што тој го имал? Не. Затоа што тој немал смирение. Ѓаволот ќе ти помогне да постиш, дено-ноќно да се молиш, ќе ти помогне  да трчаш да ги исполнуваш сите работи околу манастирот, затоа што знае дека ти ќе станеш горделив, од тоа што преуспеваш. Само две работи нема да ти дозволи: да ги направиш: да бидеш во послушност и да се молиш со Исусовата молитва, затоа што послушанието и исповедта на својата немоќ «помилуј ме, грешниот» ‒  е смрт за него. А за нас смирението и послушанието е нашиот духовен живот.

Можно ли е да се измориш од манастирскиот живот?

На манастирскиот живот не можеш да се пренаситиш. Оние, кои го живеат тој живот и чуствуваат радост, сметаат дека подобро од тој живот нема и не може да има во овој свет. Оние кои гледаат на замонашувањето од страна, мислат дека тоа е нешто тешко. А тоа е исто како да ги жалиме спортистите зашто го тренираат своето тело посакувајќи да ја добијат на крај својата награда. Само, онаму каде има труд, има и награда. Онаму,каде што има борба, ќе има и венец. Во рајот ќе видиме секакви луѓе. Таму ќе има и разбојник и блудница, кои се покајале и крстиле, но нема да има горделиви и мрзливи, затоа што мрзливоста е гордост на телото.

Во некој манастирот имало еден старец Доротеј кој имал—85 години. Браќата не му дозволувале да работи, поштедувајќи го заради неговата старост. Тој цело време се стремел во нешто да им помогне, а нему му велеле «Седи, одмарај, ти си стар веќе». И одеднаш тој се успокоил. Браќата се изненадиле, пак почнале да го припазуваат. И забележале, дека ноќно време, кога сите заспивале, тој земал на грб боца за нуркање, се спуштал до морето и се враќал назад. Кога го прашале: «Зошто го правиш тоа? » Тој им одговорил: «Сите работат, а јас не можам да седам, со скрстени раце».

Отец Серафим оставил многу совети на монасите и на мирјаните. Што мислите, која е најглавната задача за нас во денешно време?

И во лето и во зима, тој велел: « Радост моја, Христос воскресе!» Во него имало љубов Христова. И тој ја потврдувал со делата. Тој почнал со себе, и тоа што тој се распнал себеси и воскреснал, денеска воскреснуваат милиони луѓе. Истото било и со отец Ефрем: Тој потполно се предал себеси на послушност на старецот Јосиф, се отдаде целосно на Бога и Бог му даде сѐ. Отец Ефрем основа 30 манастири и ги наполни со луѓе. Каде може да се види такво нешто, човек да создаде 30 манастири?! Тој немаше ни образование, ниту беше теолог, ниту оратор, и затоа не можеме да кажеме дека ги привлекувал луѓето поради неговите преубави зборови.Тој дури не умеел ни да разговара убаво. И тоа е важно, за да е очевидно, дека тој не прави чуда, туку некој друг преку него. Затоа, ако ги сакаме, и сакаме да ги спасиме другите, тогаш почнуваме како преподобниот Серафим и старец Ефрем  Филотејски, со самите себе.

Но, отец Серафим 20 години творел големи дела како затвореништво, молчание, столпништво и дури после сево ова тој станал старец.

Нас не треба да нè импресионира бројот на години проживеани на камен или во затвор, а тоа што него го карале, осудувале, а на тоа тој никако не враќал, туку се молел за оние кои го осудуваат. Истото сега се случува и со отец Ефрем. Затоа ние треба да се потрудиме да ги разбереме нивните внатрешни страдања, а не надворешни. Телото на луѓето нема еднаква издржливост, не можат сите еднакво да постат, да се молат дено-ноќно. Но, сепак, да живее во послушност може секој и тоа не зависи од физичките можности на човекот. Да се моли може секој. Да го носи подвигот на молитвата. Ете, на тоа и ќе го акцентираме нашето внимание: не на телесното, а на духовното.

Превод: Ирена Арсова

Извор: http://www.4udel.nne.ru/guest/4940/5696
Интервју, монаштво, старец Ефрем Аризонски

Преземено од: Преспанско- пелагониска епархија



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

Видео содржини

dobrotoljubie

Духовност

Октомври 20, 2024
TviTER281

Монашки и свештенички семинар во митрополијата на Киншаса (06.09.2024 21:29)

Со Божја благодат и благослов на Неговата Светост Папата и Патријарх Александриски и на цела Африка г. Теодор II, во Митрополијата на Киншаса, во Конго, се одржаа семинари за монасите и свештениците.
Јуни 30, 2024
Avraamovo.GOSTOLJUBIE

Света Троица во Стариот Завет

„Секоја енергија која од Бога се простира на творевината и се именува со многу имиња, од Отецот излегува, низ Синот се протега, а во Духот Свет се совршува“ (Свети Григориј Ниски, „За тоа дека не смее да се говори за три Бога“). Вистината за постоењето на…

За нафората

HRISTOS.nafora
Нафората е осветен леб,кој бил принесен на жртвеникот и чија средина е извадена и…

Проскомидија

TVIT602
·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на…

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Сеп 13, 2021 Житија 3136
Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 7614
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Најново од духовност

Православен календар

 

21/11/2024 - четврток

Св. Архистратиг Михаил и останатите Сили небесни и бестелесни; Свети Ангел Лерински;

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на соборот на светиот Архангел Михаил 8 ноември / 21 ноември 2024

Тропар на соборот на светиот Архангел Михаил 8 ноември / 21 ноември 2024

Архистратизи на небесните воинства,ние недостојните постојано ве молиме:со вашите молитви заштитете нѐ,под покровот на крилјата на вашата славаневешествена, пазејќи нѐ...

Тропар на светите Христови Маченици Јерон и другите 33 Мелитински маченици 7 ноември / 20 ноември 2024

Тропар на светите Христови Маченици Јерон и другите 33 Мелитински маченици 7 ноември / 20 ноември 2024

Сила Ти даде на телото човеково, о, Господи, но верата во човека планина преместува, секое безумие го победува и кон...

Тропар на св. Павле патријарх Цариградски 6 ноември / 19 ноември 2024

Тропар на св. Павле патријарх Цариградски 6 ноември / 19 ноември 2024

Со исповедувањето на Божествената вера,Црквата те покажа како втор Павле,ревнител меѓу свештениците:со тебе повикува и Авел кон Господа,

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная