логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка


Korica.Lek.za.besmrtnost.jpg

Свештеномаченик Иларион (Троицки)

ВИСТИНСКИ ЖИВОТ ИМА САМО во ЕВХАРИСТИЈАТА

 

Korica.Lek.za.besmrtnost.jpg

Кога ги раздаваше огнените јазици, сите ги повика кон единство". Христос не ја создаде Црквата за да се зачува човечкото себељубие, туку заради негово целосно уништување. Во основата на црковното единство не се поставени правни норми кои го чуваат личниот егоизам, туку љубовта која е спротивна на егоизмот. Во Својата проштална беседа, Христос им говори на учениците: ,Ј1ова заповед ви давам, да се љубите еден со друг; како Јас што ве возљубив, така и вие да се љубите еден со друг. По тоа ќе ве познаат сите дека сте Мои ученици, ако имате љубов помеѓу себе." (Јн. 13,34-35). Всушност, таа нова основа на црковно соединување создава органско единство, а не механичко-формално обединување на иманентно разделени личности. Самиот Христос го спореди црковното единство со органското единство на лозата и нејзините гранки (Јн. 15,1-2). Но, подетално за органското неделиво единство на Црквата ни говори светиот апостол Павле. Споредбата на Црквата со гранките постои и кај светиот апостол Павле (Рим. 11,17-24), но најчесто тој ја нарекува Црквата „тело". Самото именување на Црквата со „тело" укажува на нејзино единство; две тела не можат да бидат поврзани помеѓу себе. Но, зошто Црквата се нарекува со називот „тело"1? Што означува овој термин? Ова најубаво ни го објаснува светиот апостол Павле. Сите оние кои влегуваат во Црквата преку Светата Тајна Крштение, сочинуваат едно тело во Христа, а поединечно се Негови членови (Рим. 12,5; 1. Кор. 12,27). ,ЈЈкако што е телото едно, а има многу органи, и сите органи од тоа тело, па колку и да се тие, едно тело се... Оти и телото не се состои од еден орган, туку од многу. Ако ногата рече: ,бидејќи не сумрака, не сум од телото', зар само заради тоа таа не е од телото? Иако увото рече: .бидејќи не сум око, не сум од телото', зар поради тоаувото не е од телото?... Но Бог ги наредил органите, секој од нив во телото така, како Му било угодно" (1. Кор. 12,12, 14-16, 18). „Оти, како што во едно тело имаме многу органи, но сите членови не вршат една истаработа..." (Рим. 12,4). ,ЈЈнеможе окото да и рече на раката:,Не си ми потребна', ниту, пак, главата на нозете:,Не сте ми потребниНо, Бог го направи и телото така, што на најнезначајните органи им дал најголема чест, за да нема расправии во телото, а органите подеднакво да се грижат едни за дуги. А кога страда еден орган, тогаш страдаат сите органи; и кога се слави еден од органите, тогаш со него се радуваат сите органи" (1. Кор. 12,21, 24-26, 28. Рим. 12,6-9). Но, како е можно остварување на вакво единство на луѓето во Црквата, во црковната заедница? Всушност, природната гревовна состојба на човекот повеќе е наклонета кон создавање на заедница заснована исклучиво на правото, затоа што гревот и е самоистакнување или себељубие, кое се чува со граѓанското право. И навистина, човекот се додека ја чува својата гревовна состојба, совршено единство може да има само во својата фантазија, без можност да се реализира во реалноста. Но, овде се се решава со вистината на Црквата. Христос не само што поучуваше за единството, за Црквата, туку и ја создаде Црквата. Он даде заповед: ,Да се љубите еден со друг", но самата таа заповед не е доволна. Таа заповед, како и секоја друга заповед, сама по себе ништо не може да направи, доколку човекот нема волја за нејзино остварување. Ако христијанството се ограничуваше само на учењето за љубовта, од него не би имало никаква корист, доколку, човечката природа која е изопачена од гревот, не би имала волја да го спроведе тоа учење во животот. За љубовта говореше и Стариот Завет, за неа говорат дури и незнабошците, но, сепак, тоа не е доволно. Разумот признава дека заповедта за љубовта е добра, но човекот постојано во самиот себе ќе открива друг закон кој се бори против законот на умот и го поробува со гревовниот закон (Рим. 7,22-23). За да се биде добар човек воопшто не е доволно да се знае само што е добро, а што е зло. Зар се сомневаме во тоа дека зло е да се греши? Тогаш зошто грешиме, ако добро знаеме дека тоа е лошо? Затоа што едно е да се знае, а друго е да се живее. Кој ја следи состојбата на својата душа добро знае како гревовите и страстите се борат со разумот и колку често тие го победуваат. Разумот се свиткува под силата на страстите; гревот како магла го сокрива од нас сонцето на вистината, ги запира сите добри сили на нашата душа. Душата која е свесна за силата на гревот секогаш е подготвена заедно со царот Манасија да каже: „Врзана сум со многу железни јазли, та не можам глава да подигнам". Дали во таква жалосна состојба единствено може да ни помогне учењето за љубовта? Но, во тоа е значењето и силата на Христовите дела, што тоа не се ограничува само на учење. На човекот му е дадена нова сила, преку која е можно ново црковно единство. Таа сила му е дадена затоа што во Воплотениот Син Божји, човештвото на најсуштествен начин е соединето со Бога. Во Црквата трае, секогаш и непроменливо заедничарење на човекот со Христос. Тоа заедничарење претставува извор на духовен живот, додека без заедничарење со Христа постои само духовна смрт. Во што се состои тоа заедничарење?
Христос говореше: „Јас сум живиот леб што слезе од небото; кој јаде од овој леб, ќе живее вечно; а лебот што ќе го дадам Јас, е Моето тело, што ќе го предадам за живот на светот... Вистина, вистина ви кажувам: ако не го јадете телото на Синот Човечки и не ја пиете крвта Негова, не ќе имате живот во себе. Кој го јаде Моето тело и ја пие Мојата крв, има живот вечен и Јас ќе го воскреснам во последниот ден... Кој јаде од Моето тело и пие од Мојата крв, ќе биде во Мене и Јас во него." (Јн. 6,51, 53-54, 56). Светата Тајна Причест - е заедничарење со Христос, и аналогно на тоа, извор на духовниот живот. Светата Тајна Причест ги соединува луѓето со Бога и со самото тоа ги обединува едни со други. Ете зошто Причеста е извор на црковниот живот. Смислата на Светата Тајна Причест е во нејзината црковност. Надвор од црковното единство нема ни причестување.
Карактеристично за светоотечката писменост е тоа што црковното единство е неразделиво поврзано со Светата Тајна Тело и Крв Христови. Свети Игнатиј Богоносец им пишува на Филаделфијците: „Стремете се да имате една Евхаристија, зашто едно е Телото на нашиот Господ Исус Христос и една е чашата на заедничарење со Крвта Негова, еден Жртвеник" (глава 4). Истиот светител ја нагласува црковноста на Евхаристијата: „Без епископ никој ништо да не прави во Црквата. Вистинска Евхаристија е онаа која ја извршува епископ или оние на кои епископот им дал право. Таму кај што е епископот, таму е должен да биде и народот, исто како што каде е Господ Исус Христос, таму е и Соборната Црква" (Смирјаните, глава 8). „Многу зрна", - пишува свети Кипријан Картагински, - „собрани на едно место, сомелени и размешани, сочинуваат еден леб; така и во Христос, Кој е Небески Леб, гледаме едно тело во кое е поврзано и соединето нашето мноштво".
Светоотечкото учење за црковноста на Евхаристијата и за нејзиното значење за спасението, особено длабоко и подетално го објасни свети Кирил Александриски, чиишто зборови ќе ги наведеме. „Својствено на Неговата премудрост и по советот на Отецот, Единородниот одреди еден изнајден начин за и ние да се составуваме и да се соединуваме со Бога и еден со друг, иако се одделуваме еден од друг со душата и телото во посебна личност, - и тоа на следниов начин: во едно Тело, очигледно во Своето сопствено, благословувајќи ги оние кои во Него веруваат со посредство на Светата Тајна Причест (Евхаристија), ги прави еднотелесни со Него Самиот, така и едни со други. Кој навистина би можел да ги раздвои и да ги оддалечи од природното заедничарење меѓу себе, оние кои со посредство на Светото Тело се поврзани во единство со Христа? Бидејќи, „ако сите од еден Леб се причестуваме ", сите сочинуваме едно тело (1. Кор.10,17), зашто Христос не може да се дели. Всушност, Црквата се нарекува Тело Христово, а ние, по кажувањето на апостолот Павле, сме поедини членови (1. Кор. 12,27). Сите ние, кои се соединуваме преку Светото Тело со Самиот Христос, добивајќи Го Единствениот и Неразделниот во своите тела, должни сме да сметаме дека своите членови припаѓаат повеќе Нему, отколку на нас самите".
„Христос нема да пребива во нас само по наша желба, која се состои во душевното расположение, како што Он кажува (Јн. 6.56), но секако со природно учество. Како што се соединува еден восок со друг, преку растопување на оган, и од двата се прави едно единство, така преку причестувањето со Телото Христово и Чесната Крв, Он самиот во нас, и ние во Него се соединуваме. Затоа што поинаку и не би било можно, она што е подложно на трулеж да постане достојно за оживотворување, ако не би се соединувало со Телото на Оној Кој е живот по природа, односно Единородниот."
Така, по ветувањето на Христос и по богословењето на Светите Отци, вистинскиот живот е можен единствено преку реалното заедничарење со Христос во Светата Тајна Евхаристија, но тоа заедничарење со Христос создава присоединување на луѓето едни со други, односно го создава единственото Тело - Црквата. Аналогно на тоа, христијанскиот живот по самата своја суштина е црковен.
Постои уште еден извор на новиот живот на човештвото - Духот Свети. Самиот Христос рече дека кој нема да се роди со вода и Дух, нема да влезе во Царството Божјо (Јн. 3,5), - неопходно е да се роди од Дух (Јн. 3,6,8). И кога апостол Павле говори за заедничарењето на луѓето во Црква, тој секогаш говори за Духот Свет како Извор на тоа заедничарење.
За апостолот, Црквата не е само „едно Тело", туку и „еден Дух"; и овде не се подразбира само едномисленоста, туку и единствениот Дух Божји, Кој го опфаќа целото Тело - Црквата, како што и сведочат светите Отци и Учители на Црквата. „Што е тоа заедница на Духот?"- прашува свети Јован Златоуст и одговара: „Како што во телото духот опфаќа се и придава некакво разновидно единство кое произлегува од различноста на телесните членови, така е и овде. Но, Духот е даден и поради тоа да ги обединува луѓето различни помеѓу себе по потекло и по начинот на мислење." „Со зборовите „еден Дух", тој сакал да поттикне на заемна согласност, како да вели: бидејќи добивте еден Дух и пиете од еден извор, меѓу вас не смее да има раздори." Блажени Теодорит вели: „Сите вие се удостоивте со единството на благодатта; единствениот извор се разлева во различни садови, примивте еден Дух, сочинувате едно тело." Блажени Ероним наведува: „едно е телото во смисла на Телото Христово, кое е Црква; и еден е Духот Свет - еден Дарител и Осветител на сите". Кај блажениот Теофилакт Охридски наоѓаме: „Како што во телото, духот е почеток кој ги поврзува и обединува различните членови, така и меѓу верниците постои Дух Свети, Кој обединува се, иако се разликуваме едни од други и по потекло, по природа и по занимање."
По мислењето на Апостолот, целокупниот црковен живот претставува пројавување на Божјиот Дух; секоја пројава на љубов, секоја добродетел претставува дејство на дарот на Духот. Се совршува еден и ист Дух. По кажувањето на апостолот Петар, луѓето се само управители на разновидната благодат (1. Петр. 4,10). Духот Божји Кој го проникнува во Себе целото Тело на Црквата, и Кој им раздава различни духовни дарови на членовите на тоа тело, го прави возможен новиот живот за човештвото. Он е Тој Кој ги соединува сите во едно тело, влевајќи им во срцата љубов, која во човековата природна состојба не може да претставува основа на неговиот живот и неговиот однос кон другите луѓе.
„Љубовта е од Бога" - ова кажување на апостолот Јован може да претставува заедничка тема на низа апостолски расудувања. Бог се нарекува љубов. Љубовта Христова ги опфаќа членовите на Црквата (2. Кор. 5,14). Господ управува со срцата на сите преку љубовта Божја (2. Сол. 3,5). Љубовта Божја се излила во нашите срца преку Духот Свет Кој нам ни е даден (Рим. 5,5). Љубовта е плод на Духот (Гал. 5,22). Бог нас не спаси преку обновувањето од Светиот Дух, Кој изобилно се излеа на нас преку Исуса Христа, нашиот Спасител (Тит 3,5-6). Христијаните ги води Духот Божји (Рим. 8,14).
На тој начин, Духот Свет Кој живее во Црквата, на секој член на Црквата му дава сила да биде нова твар, во својот живот да се раководи од љубовта. Учењето на апостолот Павле за Црквата е нераскинливо поврзано со неговото учење за љубовта како начело на христијанскиот живот. Оваа врска слабо ја забележуваат современите учени интерпретатори, но на неа укажуваат Светите Отци на Црквата. Во врска со апостолското споредување на Црквата со тело, Блажени Теодорит, кажува: „Ваква употреба доликува на учењето за љубовта". И свети Јован Златоуст, толкувајќи ги зборовите „едно тело", вели: „Павле бара од нас таква љубов, која би не поврзувала мегу себе, чинејќи не нас нераздвојни едни од други, и такво совршено заедничарење, како да сме членови на едно тело, затоа што таква љубов раѓа големо добро." Читајќи ги посланијата на светиот апостол Павле, можеме да забележиме дека тој обично истовремено говори за Црквата и за љубовта, и тоа се разбира, од причина што, по апостолското учење, Црквата и љубовта се наоѓаат во меѓусебна врска. Целокупната христијанска добродетел кај Апостолот се заснова на вистината на Црквата.

Извор:

 „ЛЕК ЗА БЕСМРТНОСТ“-нова книга во издание на Повардарска епархија (30.05.2011) 

 

 



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

Видео содржини

dobrotoljubie

Духовност

Октомври 20, 2024
TviTER281

Монашки и свештенички семинар во митрополијата на Киншаса (06.09.2024 21:29)

Со Божја благодат и благослов на Неговата Светост Папата и Патријарх Александриски и на цела Африка г. Теодор II, во Митрополијата на Киншаса, во Конго, се одржаа семинари за монасите и свештениците.
Јуни 30, 2024
Avraamovo.GOSTOLJUBIE

Света Троица во Стариот Завет

„Секоја енергија која од Бога се простира на творевината и се именува со многу имиња, од Отецот излегува, низ Синот се протега, а во Духот Свет се совршува“ (Свети Григориј Ниски, „За тоа дека не смее да се говори за три Бога“). Вистината за постоењето на…

За нафората

HRISTOS.nafora
Нафората е осветен леб,кој бил принесен на жртвеникот и чија средина е извадена и…

Проскомидија

TVIT602
·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на…

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Сеп 13, 2021 Житија 3133
Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 7608
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Најново од духовност

Православен календар

 

19/11/2024 - вторник

Свети Павле Исповедник, патријарх Цариградски; Преподобен Варлам Хутински ;

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на св. Павле патријарх Цариградски 6 ноември / 19 ноември 2024

Тропар на св. Павле патријарх Цариградски 6 ноември / 19 ноември 2024

Со исповедувањето на Божествената вера,Црквата те покажа како втор Павле,ревнител меѓу свештениците:со тебе повикува и Авел кон Господа,

Тропар на светите Христови маченици Галактион и Епистима 5 ноември / 18 ноември 2024

Тропар на светите Христови маченици Галактион и Епистима 5 ноември / 18 ноември 2024

Вера имајќи повредна од животот земен,дарувана ви беше о Галактионе и Епистимо, времето дадено за преумување мудро го употребивте поучени...

Тропар на преподобниот Христов подвижник Јоаникиј Велики 4 ноември / 17 ноември 2024

Тропар на преподобниот Христов подвижник Јоаникиј Велики 4 ноември / 17 ноември 2024

Јоаникие оче наш преподобен, Тебе на кого надеж ти е Отецот,  прибежиште Синот, а покров Духот Свети,  моли се о ти...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная