логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

 

Доаѓа и поминува уште еден државен празник: овој пат на самостојноста. „Празник е кога не се работи.“ Таа реченица ми е останата во сеќавање од прво одделение, од учителот, како една од најнеточните дефиниции што им се подметнуваат на децата. Кога пораснав, видов дека не се работи и во обични, делнични денови. Дека се става антологиското бирократско „Се враќам ОДМА“, кое е знак безвремен колку и некој бог, зашто кога и да дојдеш, секогаш она „веднаш“ значи „за миг“, а ти не знаеш колку време веќе поминало од закачувањето на тоа „веднаш“. Тоа отсекогаш ме потсетувало на една писателска приморска крчма во која седевме на еден прозен фестивал. Во неа беше закачен ѕиден часовник на кој сите часови беа означени со бројот 12. Под часовникот пишуваше: „Никогаш не пијам пред дванаесет“. Што значи, кога и да влезеш во кафеаната, 12 часот е веќе поминат…

Потоа, кога уште пораснав, искусив дека може да не се работи и кога се работи, зашто се работи лошо, површно, безволно и со дрдорење. Сфатив дека работата не само што не исполнува секого туку дека не е за безнадежно празен човек. Него не го исполнува ништо; тој само дрдори. Така, за мене поимот празник е синоним за празен човек. Зашто нема попразен човек од оној што ништо не работи. Како што нема попразен ден од оној во кој ништо не се сработело.
Но има тука и една важна нијанса: има многу во оваа држава што сакаат да работат, ама не им даваат. Нема работа, велат. Тоа не се празни, туку невработени луѓе полни енергија. Многу невработени луѓе, затоа што сакаат да работат а немаат работа, се иселуваат. Така настануваат празни(чни) држави во кои остануваат празни(чни) луѓе. Тие што остануваат си празнуваат, постојано. Но празниот човек, како продукт на нашето време, и не е баш празен, како што изгледа тоа на прв поглед. Тој најчесто е токсично преполн, и тоа со себе. А кога човек ќе биде толку полн со себе, што во него нема место за никој друг (камоли за Бога) се добива – себичен, агресивен, гласен, наакан, самобендисан човек, најчесто некој вид полуинтелектуалец.

Таков што им соли памет на сите и секаде: на шалтерот на кој работи како референт, на собраниската говорница, во владини комисии, по универзитетските амфитеатри, на промоции на книги и сликарски изложби, по кафеани и улици… Тој и таков интелектуален невротичар има дискурс што е на границата меѓу празно мудрување и политичка заповед; тој е мал диктатор во потрага по голем трон. Него го интересира само моќта, зашто таа е единствената конвертибилна валута во „шишмиш“ држави без вредности. Освен тоа, тој страда и од интелектуална анорексија: ништо не чита, му се гади од интелектуална храна, а пишува многу (или зборува многу, ако не пишува). Не само што самиот не поднесува внесување интелектуална или духовна храна туку го нервира ако и други внесуваат. Затоа, често блуе неконтролирано врз луѓе што интелектуално и духовно се хранат. Нему му се гади од нивната храна, од нивното знаење.

Празниот човек ништо ДРУГО и РАЗЛИЧНО од него не го исполнува, зашто страда од нарцизам. Полн со себе, тој не може да им направи место на другите вредности што му поминуваат пред очи и затоа има чувство дека неправедно му бегаат, дека е лишен од богатството на животот. А секое чувство на лишеност од полнотијата на битието е острастеност. Таквата острастеност кај празниот човек најчесто се јавува како завист, злорадост, одмаздољубивост, претерано стомакоугодие и среброљубие. На таквиот празен човек никогаш не му е доста од ништо: ни од завист, ни од одмазда и сплеткарење, ни од храна и питија, ни од златници.
Ова последново, златниците, сепак, најефикасно го смирува, ама на КРАТКИ ПАТЕКИ, зашто за секој потрошен златник тој ќе сака како надомест два новоисцицани, без работа. Тој не знае за поимот „доволно“.

Тој не го пази основниот закон на човештината: да се земе само најнеопходното. Во една идеолошка смисла, токму ваквите празни луѓе му пресудија на комунизмот, кој беше етичка утопија: веруваше во луѓе што ќе земаат само колку што им е неопходно, а ќе работат колку што им се силите, до последен здив. Шведската маса е банален но доволен доказ за таквите секуларни етички утопии што веруваат во умереноста и моралната воспитаност на човекот (без духовен опит) – никој од шведската маса не го зема само она што му треба, туку секогаш граба и повеќе, зашто ги слуша само своите острастени желби, а не ги познава своите потреби. А штом не ги познава своите потреби, почнува и да не ги познава своите можности: најчесто, ги преценува.
Постои еден одличен расказ во книгата „Сараевско марлборо“ на мојот босанско-хрватски колега по перо Миљенко Јерговиќ, под наслов „Слепец“. Миљенко ги преживеа ужасите на сараевската воена голгота и раселувањето од овој град при распадот на СФРЈ. Во расказот, едно тричлено семејство се пакува за да го напушти градот: мажот, жената и нивното малолетно дете имаат ограничување во килограми на она што можат да го понесат во автобусот со бегалците. Расказот е генијален, зашто е духовна поука за тоа што е тоа ДОВОЛНО, и за муслиманите и за православните и за католиците. Откако на еден куп ќе ги стават сите свои работи што им изгледаат НЕОПХОДНИ за таму каде што бегаат, почнуваат да ги мерат.

Разочарувањето е преголемо: дозволената тежина е надмината тројно, а ним им се чини дека го зеле само најнеопходното. Затоа, наместо по две фармерки, земаат по едни; потоа вршат селекција и на џемперите, откажувајќи се од два и задржувајќи по еден. На ред доаѓа и долната руба, и така, иако купот се преполовува, лимитот е сѐ уште надминат. Нивниот син мора да се откаже од плејстејшнот, од оловните војничиња, мајка му од некои омилени музички цедеа, таткото од тренерките и патиките. И на крајот, вагата го покажува суровото лице на својата мера: дојдено е до тоа да се избере – дали ќе се задржи Светото писмо или „Травничка хроника“ на Андриќ, а тоа се единствените две книги што младата двојка ги понесува од инаку пребогатата библиотека! Не се сеќавам, но мислам дека сепак ја понесуваат надежта – Светото писмо. Генијалната иронија на Јерговиќ покажува дека дури и уметноста е „вишок“ кога станува збор за НАЈНЕОПХОДНОТО за живот.

За неговата цена. Е мои празни(чни) луѓе! Гледате ли од што сѐ можеме да се воздржиме, а сепак да останеме живи, здрави и среќни? Денес е празник: нашите фрижидери се полни, нашите души полни со желби и страсти, нашиот глад чека да биде задоволен. Сѐ е полно, а ние – празни. Празни луѓе, празен град, празник. Каков човек, такви држави. Затоа прво се раѓа човек, а дури потоа држава. А сите тргнале обратно. Ниедна држава, макар и најдобрата, не родила добар ЧОВЕК досега, дури ни ин витро. Без разлика од каде е спермата: од исток или од запад.

 

Извор:

https://www.novamakedonija.com.mk/mislenja/kolumni/%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B7%D0%BD%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B8-%D0%BB%D1%83%D1%93%D0%B5-%D0%B8-%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B7%D0%BD%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B8-%D0%B4%D1%80%D0%B6%D0%B0%D0%B2%D0%B8/

 

Друго:

Венко Андоновски: Што сѐ значи „проевропски ориентиран“? ...

. Венко Андоновски: Крагуевац се гордее што Конески учел во тамошната гимназија ... 

Венко Андоновски: Скици за човекот ...

 

 

 

 

 

 

 



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

Видео содржини

dobrotoljubie

Духовност

Октомври 20, 2024
TviTER281

Монашки и свештенички семинар во митрополијата на Киншаса (06.09.2024 21:29)

Со Божја благодат и благослов на Неговата Светост Папата и Патријарх Александриски и на цела Африка г. Теодор II, во Митрополијата на Киншаса, во Конго, се одржаа семинари за монасите и свештениците.
Јуни 30, 2024
Avraamovo.GOSTOLJUBIE

Света Троица во Стариот Завет

„Секоја енергија која од Бога се простира на творевината и се именува со многу имиња, од Отецот излегува, низ Синот се протега, а во Духот Свет се совршува“ (Свети Григориј Ниски, „За тоа дека не смее да се говори за три Бога“). Вистината за постоењето на…

За нафората

HRISTOS.nafora
Нафората е осветен леб,кој бил принесен на жртвеникот и чија средина е извадена и…

Проскомидија

TVIT602
·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на…

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Сеп 13, 2021 Житија 3136
Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 7613
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Најново од духовност

Православен календар

 

21/11/2024 - четврток

Св. Архистратиг Михаил и останатите Сили небесни и бестелесни; Свети Ангел Лерински;

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на соборот на светиот Архангел Михаил 8 ноември / 21 ноември 2024

Тропар на соборот на светиот Архангел Михаил 8 ноември / 21 ноември 2024

Архистратизи на небесните воинства,ние недостојните постојано ве молиме:со вашите молитви заштитете нѐ,под покровот на крилјата на вашата славаневешествена, пазејќи нѐ...

Тропар на светите Христови Маченици Јерон и другите 33 Мелитински маченици 7 ноември / 20 ноември 2024

Тропар на светите Христови Маченици Јерон и другите 33 Мелитински маченици 7 ноември / 20 ноември 2024

Сила Ти даде на телото човеково, о, Господи, но верата во човека планина преместува, секое безумие го победува и кон...

Тропар на св. Павле патријарх Цариградски 6 ноември / 19 ноември 2024

Тропар на св. Павле патријарх Цариградски 6 ноември / 19 ноември 2024

Со исповедувањето на Божествената вера,Црквата те покажа како втор Павле,ревнител меѓу свештениците:со тебе повикува и Авел кон Господа,

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная