логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

 

22 октомври 2014 | Предизвици, Современи автори | Нема коментари

Ние живееме во епоха кога торжествуваат идеологиите. Идеологија е ужасен збор што неодамна се појави и веќе речиси непоправливо го отрови нашиот свет, нашиот живот. Што е тоа идеологија? Тоа е учење или теорија, која не само што се истакнува себе како апсолутна и сеопфатна вистина, туку и на човекот му пропишува одредено поведение и дејствување. Во својата длабочина, идеологијата претставува сурогат, замена на религијата. Но разликата, и тоа голема, меѓу религијата и идеологијата е во тоа, што религијата, верата, е секогаш нешто многу лично, невозможно без длабок и личен опит, додека идеологијата, секоја идеологија, започнува со едноставно негирање на личното и со негово отрфлање како непотребно.

Религијата, повикот да се верува, е секогаш нешто обратено кон човекот. Идеологијата се обраќа кон толпата, колективот, кон народот, класата, човештвото. Целта, суштината на религијата се состои во тоа, наоѓајќи Го Бога, човек да се пронајде и себеси, да се осебеси. Целта и суштината на идеологијата е во тоа, да го потчини човекот целосно на себе, та човекот да стане исполнувач и слуга на идеологијата. Религијата вели: Каква полза е за човекот, ако го придобие целиот свет, а на душата своја ѝ напакости (Мт 16,26). Идеологијата вели: потребно е целиот свет да се придобие, за да се оствари идеологијата. Религијата повикува во другиот човек да се види ближниот; идеологијата секогаш е упатена кон далечните, безлични, апстрактни луѓе.

Повторувам: ние живееме во епоха кога торжествуваат идеологиите, кога тие страшно господарат над луѓето. Само во нашиот век – а тој има само седумдесет години[1] – загинаа милиони, милијарди луѓе во име на апстрактните идеологии, во име на привидните идеологии. И денес човекот нема поитна и понеопходна задача од отфрлањето и развенчувањето токму на овие идеолошки доминации и тирании над човекот од страна на идеологиите.

Но, оваа задача може да се исполни само ако се успее над сите идеологии да се постави идејата на личноста, што нив ги надминува и детерминира, а тоа значи – живиот, конкретен, единствен и неповторлив човек. Самракот на религијата и торжеството на идеологијата доведоа до потполна смрт на идејата на личноста и на опитот што стои зад неа. Опитот, се разбира, во својата првооснова е религиозен. Само во религијата, само од религијата е возможна идејата на личноста – еве што не разбираат, не можат и не сакаат да сфатат современите луѓе што очекуваат спасение од некоја идеологија.

Ќе ми речат, дека самата религија во епохата на своето торжество многу често ја газела идејата на личноста, дека самиот принцип на права на личноста, слободи итн. се родил во борбата со религијата. Делумно тоа е вистина. Но, таа вистина треба да се разбере во целата нејзина комплексност.

Да, секако, Христа Го распнале религиозни луѓе. Но, Го распнале токму затоа што Он ја изобличувал нивната религиозност како лажна религиозност или, кажано со нашиот современ јазик, ги изобличил нив заради превратувањето на религијата имено во идеологија. Зашто целата смисла на конфликтот меѓу Христос и оние што Го распнале, се сведувал на едно. Он, Христос, го поставил човекот над сè друго, го направил него, и само него, предмет на љубовта, предмет на апсолутно внимание. А непријателите Христови од религијата сакале поредок, спасение на Татковината, самодоволство – што било друго, и заради сето тоа тие барале слепо потчинување на безличните закони.

За сево ова Христос не рекол ниту збор. Како што не кажал ниту збор за државата, општеството, историјата, културата – за сето она што отсекогаш претставува предмет на сите идеологии. Неговото внимание цело време било обратено на живите луѓе што Го опкружувале. Но, Он не говорел дури ни за нивните права. Он на нив едноставно ја обратил Својата љубов, учество, сострадание, интерес. И токму за ова, за тоа што Он живиот човек го поставил над сè во светот, Он и бил осуден. Но, во таа осуда – и конечно треба да се разбере – се преродила и самата религија. Од идеологија таа станала жива сила и над светот засекогаш се зацарила идејата на личноста.

Подоцна, во историјата, и самото Христијанство – треба да се признае – многу често се изродувало/дегенерирало во идеологија, барало слепо потчинување, служело на маргинални цели… Но, во сето тоа не се содржи неговата суштина. Неговата суштина е во евангелскиот образ на Христа, во образот на човекот, обратен кон другиот човек, кој во него гледа ближен, и во него ги положува целта и смислата на животот.

И во историјата на човештвото не постои друго учење за личноста. Неа ја нема во величествената и длабока грчка философија, ја нема во Рим, којшто ја создал идејата на правото, но робот не го сметал за човек. И се разбира, оваа идеја на личноста ја нема во ниту една современа идеологија, која секогаш е окупирана со човештвото, но заради човештвото премногу спокојно уништува милиони луѓе.

Јас тврдам, дека идејата на личноста е религиозна, затоа што е очигледно: ако не постои нејзиниот возвишен корен, ако човекот не е „одозгора“, ами „одоздола“, ако тој е само минлива појава, тогаш навистина нема зошто за него посебно да се загрижува, а над светот тогаш царува само законот на големите цифри. Тогаш – и кон тоа ние наскоро ќе дојдеме – изродите, и болните, и старите треба да бидат уништувани, тогаш грижата треба да биде единствено за природната селекција. Тогаш познатата „детска солза“ кај Достоевски е бесмислена сентименталност.

Многу едноставно тоа може да се изрази вака: ако нема Бог, тогаш, во суштина, нема ниту човек. Постојат само луѓе – безлична маса, за чијашто благосостојба и се грижи идеологијата, без оглед на средствата. Токму во таков страшен идеолошки свет, свет на толпи, класи, колективи, живееме ние сега.

И за тоа треба да се размислува, од тоа треба да се згрозуваме, додека не е доцна. Додека сè уште не е заменета живата личност со едноставен реден број. Додека човекот сè уште не станал навистина посложен „робот“, многу поголема машина. Прашањето за религијата денес, пред сè и над сè, е токму прашање за личноста, затоа кон ова најважно од сите современи прашања ќе се навратиме во нашите следни беседи.

отец Александар Шмеман

[1]Очигледно, беседата е напишана во 70-тите години на XX век (заб. на прев.).

Подготвил: Георгиј Глигоров

Извор: Мистагогија.мк

 



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

Видео содржини

dobrotoljubie

Духовност

Октомври 20, 2024
TviTER281

Монашки и свештенички семинар во митрополијата на Киншаса (06.09.2024 21:29)

Со Божја благодат и благослов на Неговата Светост Папата и Патријарх Александриски и на цела Африка г. Теодор II, во Митрополијата на Киншаса, во Конго, се одржаа семинари за монасите и свештениците.
Јуни 30, 2024
Avraamovo.GOSTOLJUBIE

Света Троица во Стариот Завет

„Секоја енергија која од Бога се простира на творевината и се именува со многу имиња, од Отецот излегува, низ Синот се протега, а во Духот Свет се совршува“ (Свети Григориј Ниски, „За тоа дека не смее да се говори за три Бога“). Вистината за постоењето на…

За нафората

HRISTOS.nafora
Нафората е осветен леб,кој бил принесен на жртвеникот и чија средина е извадена и…

Проскомидија

TVIT602
·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на…

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Сеп 13, 2021 Житија 3120
Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 7590
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Најново од духовност

Православен календар

 

13/11/2024 - среда

Светите апостоли Стахиј, Амплиј, Урван, Наркис, Апелиј и Аристовул; Светиот маченик Епимах; Светиот маченик Никола Хиоски; Преподобните Спиридон и Никодим;

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на св. Христови апостоли Стахиј, Амплиј, Урван, Наркис, Апелиј, и Аристовул 31 октомври / 13 ноември 2024

Тропар на св. Христови апостоли Стахиј, Амплиј, Урван, Наркис, Апелиј, и Аристовул 31 октомври / 13 ноември 2024

О достославни ученици Христови,вие Бисерот го најдовте,радоста со родот човечки ја споделивте,со неа исполнети маките и прогоните за трици ги...

Тропар на св. Христови апостоли  Клеопа, Терциј, Марко, Јуст и Артем 30 октомври / 12 ноември 2024

Тропар на св. Христови апостоли Клеопа, Терциј, Марко, Јуст и Артем 30 октомври / 12 ноември 2024

Апостоли свети Христови,трагајќи по патот на слободата Христа го пронајдовте,со учењето за бесмртноста темнината на незнаењето ја осветливте,молете се о...

Тропар на светата Христова великомаченица преп. Анастасија Римјанка 29 октомври / 11 ноември 2024

Тропар на светата Христова великомаченица преп. Анастасија Римјанка 29 октомври / 11 ноември 2024

Света девојко Анастасио,ние кои те прославуваме,срцата кон Небесата  ги подигнуваме,со солзи духовни радосно твоето име го повикуваме,моли се за нас...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная