логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

TViTer191.Hristos.mienje

За миењето на нозете – вовед во Страсната седмица (17.04.2022 15:47)


Има многу симболика во миењето на нозете. Да го разгледаме тоа што е поважно. Онака како ми доаѓаат мислите, да не се преморувам во овие денови.

Општо е познато дека учителот е должен духовно да ги води и поучува своите ученици, пред сѐ, со пример. Бидејќи Епископот е икона Христова, на место и обличје Христово, да се потсетиме и на некои негови задолженија.

„Петар Му рече: ’Никогаш Ти нема да ми ги измиеш нозете мои!‘ Исус му одговори: ’Ако не те измијам, нема да имаш дел со Мене‘. Симон Петар Му рече: ’Господи, тогаш не само нозете мои, туку и рацете и главата‘. Исус му одговори: ’На измиениот треба само нозете да му се измијат, оти е целиот чист; и вие сте чисти, но не сите‘“ (Јован 13, 8–11).

Господ Христос бара од Петар послушание. Он е дојден да го исполни Домостројот на спасението, а Петар со своето послушание зема полн удел во него. Исто така, со тоа зема удел и во Христовиот начин на живот, со тоа што по примерот на Господ треба да се поучи да им служи на своите браќа, ближни, па макар ерархиски и помали од него.

Петар, за да остане во послушание, треба најпрво да се смири пред тоа дека Господ треба да му ги измие нозете; а потоа, кога Господ му кажува дека е тоа потребно за да има удел со Него, да се смири и пред тоа што Господ му вели „само нозете“. Зошто само нозете?

„Блажени се непорочните во патот нивни, зашто одат според законот Господов“ (Псал. 118, 1). „Ги задржувам нозете свои од секаков лош пат, за да го пазам словото Твое“ (Псал. 118, 101). „Размислувам за Твоите патишта и ги свртувам нозете мои кон Твоите сведоштва“ (Псал. 118, 59).

TViTer191.Hristos.mienje1

Нозете овде ја претставуваат нашата волја. Нашата волја треба да ја насочиме кон исполнување на заповедите Божји. Преку слободно изразената волја може и да се отпадне од Бог. Поради слободно изразената волја не постои претходно одредена судбина и поради неа ние сме единствено одговорни за она што го правиме. Изразувањето на слободната волја, во градење на односот со Бог, е суштински поврзана со лојалноста, верноста. Преку слободно насочената волја кон исполнување на заповедите Божји и градење на личносна заедница со Бог се осветува или очистува и целиот човек. Затоа „само нозете“.

„Боже, биди милостив кон нас и благослови нè; осветли нè со лицето Свое, и помилуј нè, за да го познаат на земјата патот Твој, и меѓу сите народи спасението од Тебе“ (Псал. 66, 1–2). „Твоето слово е светилник на нозете мои и светлина за патеката моја“ (Псал. 118, 105). „Долго време се надевав на Господа, и Он се наклони над мене и ја чу молитвата моја, и ме изведе од длабината на јадот и од длабока тиња, па ги постави нозете мои на камен и ги зацврсти стапалата мои; а во устата моја вложи нова песна – похвала на нашиот Бог. Мнозина ќе видат, и страв ќе ги опфати и ќе се надеваат на Господ“ (Псал. 39, 1–3).

Слободната волја правилно и потполно може да се изрази доколку умот и разумот човекови се просветлени. Ако не се, тогаш ќе се потпреме на послушанието кон духовниот отец.

Како Господ денес ни ги „мие нозете“? Кога се причестуваме со Него молитвено и евхаристиски, но само ако притоа се трудиме да ги исполниме Неговите заповеди. Има и други начини, на пример, кога ги крие од јавноста нашите тајни гревови.

Зошто Господ Христос го одбира најчесто Петар за пример? Затоа што тој е прв меѓу еднаквите Апостоли; неговото исповедање на Учителот како Господ Христос, Синот Божји, е каменот врз кој Господ ја утврдува Црквата. Но, за разлика од оние епископи што се повикуваат на неговото првенство, а ги прогласуваат своите многубројни застранувања за безгрешни, Петар постојано греши, но огнено се кае.

Секој Епископ е глава на Црквата само во својата епархија, ама ова свое првенство треба да го остварува не како власт над другите, како што се случува во пракса, туку со пример на соодветно служење на ерархиски помалите од себе.

Но, што се случува во пракса? Епископите прво почнуваат полека да упразнуваат власт над ерархиски подредените, за на крај да си помислат дека можат и над себе еднаквите: ние сме немале право да светиме Миро – само тие имале, и ќе сме требале да го земаме од кај нив; и нашиот „прв меѓу еднаквите“ ќе требало да го спомнува нивниот „прв меѓу еднаквите“, и тоа не само на „Великиот вход“ – каде што е нормално, туку и на „Најнапред спомни го“ – каде што не е нормално, на Божествената Литургија; ама нивниот „прв меѓу еднаквите“ нема да го спомнувал „нашиот“ нигде.  

Според светите Канони на Црквата секој Епископ има право да вари свето Миро. Ограничувањето на тоа право ја одзема полнотата на епископскиот чин и го претвора Епископот во помошен (викарен) Епископ на тој што има право да вари свето Миро. Епископот не може да го пренесе своето право за варење Миро на Поглаварот на Помесната црква, како што тврди еден професор по теологија; тој може само да го делегира тоа право на својот викарен – ако има, а со Поглаварот може само да се договори заедно да го варат; ако го пренесе – станува викарен.  

Сосема е друго прашањето кога се појавила потребата од свето Миро и колку тоа му е потребно на самиот Епископ и во кој случај.

Кога е така за еден локален Епископ, како ли е тогаш кога на цела Помесна црква ѝ се ограничува правото за варење на свето Миро? Тоа е искривување на целата православна еклисиологија.

А епископите се спомнуваат помеѓу себе на Светата Литургија за да ја сведочат својата заедница во Христос, а не за да покажат кој над кого има власт – оти такво нешто нема.

Исто така, не може на една Помесна црква некој од надвор да ѝ го руши пастирскиот однос со паствата и да ѝ се меша во чисто пастирско прашање, какво што е името кое го користи во својата јурисдикција. Или, не смее да нема реципроцитет со имињата во еден договор помеѓу две Помесни цркви; а договорот секако треба да биде писмен, а не устен.  

Секој обид да се наметне власт и туѓа волја над Епископот на локалната Црква, а да не спомнувам над Помесната црква, на крај, се претвора во ерес. Што да правиме – така е устроена самата структура на Црквата – соборно, а не империјалистички.

За нормално функционирање на Црквата потребни се или духовниот авторитет на Поглаварот или смирението на Епископите на локалната Црква, како и искреноста меѓу нив. Ако и тоа го нема, тогаш само Господ ја чува таквата Црква. Лошиот пример, пак, изгледа дека повеќе се шири од добриот, дури и во односите помеѓу Помесните цркви. Фала Му на Господ што ја чува Православната Црква.

Христос им ги мие нозете токму на апостолите, не на некој случаен човек. Он е должен на Своите ученици да им даде директен пример, на себе да почувствуваат што значи тоа да му се служи на ближниот во која било нормална потреба. А покрај тоа, тајната на Преданието во Црквата секогаш се пренесува во личен однос меѓу учителот и ученикот, во послушание.

И ние треба по примерот на Господ да си служиме еден на друг: „Ако, пак, Јас, Господ и Учител, ви ги измив нозете, тогаш и вие сте должни еден на друг да ги миете нозете“ (Јован 13, 14).

Господи Исусе Христе, помилуј нас!

Митрополит Струмички Наум

 

Извор: МПЦ-ОА

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

Видео содржини

dobrotoljubie

Духовност

Октомври 20, 2024
TviTER281

Монашки и свештенички семинар во митрополијата на Киншаса (06.09.2024 21:29)

Со Божја благодат и благослов на Неговата Светост Папата и Патријарх Александриски и на цела Африка г. Теодор II, во Митрополијата на Киншаса, во Конго, се одржаа семинари за монасите и свештениците.
Јуни 30, 2024
Avraamovo.GOSTOLJUBIE

Света Троица во Стариот Завет

„Секоја енергија која од Бога се простира на творевината и се именува со многу имиња, од Отецот излегува, низ Синот се протега, а во Духот Свет се совршува“ (Свети Григориј Ниски, „За тоа дека не смее да се говори за три Бога“). Вистината за постоењето на…

За нафората

HRISTOS.nafora
Нафората е осветен леб,кој бил принесен на жртвеникот и чија средина е извадена и…

Проскомидија

TVIT602
·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на…

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Сеп 13, 2021 Житија 3120
Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 7589
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Најново од духовност

Православен календар

 

13/11/2024 - среда

Светите апостоли Стахиј, Амплиј, Урван, Наркис, Апелиј и Аристовул; Светиот маченик Епимах; Светиот маченик Никола Хиоски; Преподобните Спиридон и Никодим;

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на св. Христови апостоли Стахиј, Амплиј, Урван, Наркис, Апелиј, и Аристовул 31 октомври / 13 ноември 2024

Тропар на св. Христови апостоли Стахиј, Амплиј, Урван, Наркис, Апелиј, и Аристовул 31 октомври / 13 ноември 2024

О достославни ученици Христови,вие Бисерот го најдовте,радоста со родот човечки ја споделивте,со неа исполнети маките и прогоните за трици ги...

Тропар на св. Христови апостоли  Клеопа, Терциј, Марко, Јуст и Артем 30 октомври / 12 ноември 2024

Тропар на св. Христови апостоли Клеопа, Терциј, Марко, Јуст и Артем 30 октомври / 12 ноември 2024

Апостоли свети Христови,трагајќи по патот на слободата Христа го пронајдовте,со учењето за бесмртноста темнината на незнаењето ја осветливте,молете се о...

Тропар на светата Христова великомаченица преп. Анастасија Римјанка 29 октомври / 11 ноември 2024

Тропар на светата Христова великомаченица преп. Анастасија Римјанка 29 октомври / 11 ноември 2024

Света девојко Анастасио,ние кои те прославуваме,срцата кон Небесата  ги подигнуваме,со солзи духовни радосно твоето име го повикуваме,моли се за нас...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная