логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

3.angeli.so.truba

 

Литургијата на претходноосветени дарови може да биде означена, без претерување, како срце и центар на богослужението во Великиот пост. Во некои древни богослужбени ракописи таа се нарекува „Литургија на Големата четириесетница“. Всушност, оваа богослужба најдобро го опишува ова свештено време во годината.
Суштината на оваа богослужба ни се открива во самото име: тоа е „Литургија на претходноосветени дарови“. Се разликува од Литургиите на св. Василиј Велики и св. Јован Златоуст, во кои се совршува Евхаристијата – принесувањето и осветувањето на Даровите. За време на „Литургијата на Великата четириесетница“ се причестуваме со Светите дарови коишто се „претходно осветени, преосветени“, т.е. осветени на Литургија служена некој претходен ден.

Овие Свети дарови ни се дадени за да имаме можност да се причестиме со нив и да бидеме осветени преку нив. Со други зборови, Литургијата на Претходоноосветени дарови во суштина не е литургија, во смисол на Литургиите на св. Јован Златоуст или св. Василиј Велики, туку попрво, еден засебен чин на причестување.

Литургија на Претходноосветени даровиЗа да разбереме зошто е создаден овој чин на причестување со претходноосветени Чесни дарови, мора да погледеме во историјата. Нејзините корени лежат во древниот црковен обичај на причестување на верните на секоја Литургија. Вообичаено било, исто така, во деновите кога не се литургисувало, верните да се причестат со остатоците од Чесните дарови од претходната, воскресна литургија. На оваа основа, се издвоил посебен молитвен чин во манастирите: сите монаси се молеле заедно пред да се причестат, а потоа заедно и Му благодареле на Бога, Кој им овозможил да станат заедничари на Светите Таинства. Ова се случувало или после Вечерната, или после Деветтиот час (околу 15 часот). Со време, ова молитвено правило добило облик на кратка богослужба, на некој начин слична на Литургија. Оттука се развила Изобразителната, богослужба која денес се служи по Шестиот и Деветтиот час. Самото име, „изобразителна“, посочува на фактот дека во одредена мера оваа куса служба ја изобразува Литургијата. Во тој смисол, таа е предок на она што денес го разбираме како Преждеосвештена Литургија.

Во Великиот пост, потполна Божествена Литургија се богослужи само во саботите и неделите. Древното Црковно предание, потврдено со каноните од Соборите, го забранува служењето на Литургии во останатите денови за време на Великиот пост, бидејќи тие денови се целосно посветени на пост и покајание. Служењето на Божествена Литургија би било несоодветно на покајното обележје на таквите денови. Литургијата е Пасхално таинство, Празник на Црквата, исполнет со радост и духовна веселба.

Како што вели св. Василиј Велики, во времето во коешто живеел тој, верните се причестувале не само во саботите и неделите, туку уште барем два пати во текот на неделата – во средите и петоците. Оттука, се појавува прашањето: Како се причестувале без Литургија? А одговорот веќе го имамае: тие можеле да се причестат со Свети Дарови осветени на некоја претходна Литургија. Во тоа време под пост се подразбирало целосно воздржување од храна до зајдисонце, а причестувањето со Светите Дарови било круна и крај на еден посен ден. Поради оваа причина, во текот на овие седмични денови, причестувањето се случувало по Вечерната.

Литургијата на Претходноосветени Дарови се содржи од Вечерна на чијшто крај се раздаваат Светите Претходноосветени Дарови, а се читаат молитвите пред причест. Народот се причестува, по што следат благодарствени молитви. Поврзаноста на службата со Великиот пост се согледува во посебното „жално“ обележје. Божјиот престол во олтарот и светите садови во коишто се чуваат Светите Дарови се покриени со темно обоени прекривки. Молитвите се читаат со особено чувство на понизност и галежност. Сѐ на сѐ, целата служба е обележана со едно посебно чувство на таинственост.

Првиот дел од Литургијата на Претходноосветени Дарови се состои од Великопосна Вечерна со неколку особени обележја. Свештеникот е облечен во темнообоени одежди. Вечерната не започнува со вообичаениот возглас „Благословен е нашиот Бог“, туку со воведното литургиско славословење: „Благословено е Царството на Отецот и Синот и Светиот Дух…“. На овој начин, севкупната богослужба се насочува кон надежта на Царството, она исто исчекување коешто го обележува Великиот пост.

Потоа, како на секоја Вечерна богослужба, се чита 103 псалм. Овој „воведен“ псалм започнува со зборовите: „Благословувај Го, душо моја, Господа! Господи, Боже мој, Ти Си Се возвеличил…“. Овој псалм, во којшто се слави Бог, Создателот на сиот свет, е еден вид на „предговор“ на Вечерната, и со него започнува севкупниот дневен богослужбен круг, зашто според Старозаветното предание, вечерта и ноќта по неа се сметаат за почеток на денот.

По овој „предговор“, ѓаконот (или, во отсуство на ѓакон, самиот свештеник) ги повикува верните на заедничка молитва, во Великата ектенија, Мирната ектенија, којашто започнува со зборовите: „Во мир да се помолиме на Господа…“.

Потоа се чита oд 119 до 133 псалм. Овие псалми ја сочинуваат 18 катизма (поглавје) од Псалтирот, книгата псалми. Овие псалми се познати како „песни на искачувањето, степени). Во Старозаветно време, токму овие псалми се пееле при искачувањето по степениците на Ерусалимскиот Храм. Додека на певницата се читаат овие псалми, во олтарот свештеникот ги приготвува Светите Дарови на Жртвеникот . Претходноосветениот Агнец (Телото Христово, натопено со Неговата Сечесна Крв), кој бил оставен на Престолот претходната сабота или недела, се пренесува на Жртвеникот. Тогаш, во Путирот се додава обично, неосветено вино и вода, и Светите Садови се покриваат, како што се прави и при целосна Литургија. Сето ова се совршува во молк, без придружни молитви. Последованието на Божествената служба го нагласува ова особено обележје: сите молитви веќе биле прочитани на претходната Литургија, на којашто Светите Дарови биле осветени.

(продолжува)
Протопрезвитер Виктор Потапов
Извор: „Тавор“ бр. 2

http://koe.mk/liturgija-na-prethodnoosveteni-darovi-1/?fbclid=IwAR0yLpwmSYLghBALjnvtN8R5J94E3qYSLaAwZC6NDpMeJ6OHf_-t6aLH_f0

 

 

 



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

Видео содржини

dobrotoljubie

Духовност

Октомври 20, 2024
TviTER281

Монашки и свештенички семинар во митрополијата на Киншаса (06.09.2024 21:29)

Со Божја благодат и благослов на Неговата Светост Папата и Патријарх Александриски и на цела Африка г. Теодор II, во Митрополијата на Киншаса, во Конго, се одржаа семинари за монасите и свештениците.
Јуни 30, 2024
Avraamovo.GOSTOLJUBIE

Света Троица во Стариот Завет

„Секоја енергија која од Бога се простира на творевината и се именува со многу имиња, од Отецот излегува, низ Синот се протега, а во Духот Свет се совршува“ (Свети Григориј Ниски, „За тоа дека не смее да се говори за три Бога“). Вистината за постоењето на…

За нафората

HRISTOS.nafora
Нафората е осветен леб,кој бил принесен на жртвеникот и чија средина е извадена и…

Проскомидија

TVIT602
·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на…

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Сеп 13, 2021 Житија 3119
Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 7588
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Најново од духовност

Православен календар

 

13/11/2024 - среда

Светите апостоли Стахиј, Амплиј, Урван, Наркис, Апелиј и Аристовул; Светиот маченик Епимах; Светиот маченик Никола Хиоски; Преподобните Спиридон и Никодим;

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на св. Христови апостоли Стахиј, Амплиј, Урван, Наркис, Апелиј, и Аристовул 31 октомври / 13 ноември 2024

Тропар на св. Христови апостоли Стахиј, Амплиј, Урван, Наркис, Апелиј, и Аристовул 31 октомври / 13 ноември 2024

О достославни ученици Христови,вие Бисерот го најдовте,радоста со родот човечки ја споделивте,со неа исполнети маките и прогоните за трици ги...

Тропар на св. Христови апостоли  Клеопа, Терциј, Марко, Јуст и Артем 30 октомври / 12 ноември 2024

Тропар на св. Христови апостоли Клеопа, Терциј, Марко, Јуст и Артем 30 октомври / 12 ноември 2024

Апостоли свети Христови,трагајќи по патот на слободата Христа го пронајдовте,со учењето за бесмртноста темнината на незнаењето ја осветливте,молете се о...

Тропар на светата Христова великомаченица преп. Анастасија Римјанка 29 октомври / 11 ноември 2024

Тропар на светата Христова великомаченица преп. Анастасија Римјанка 29 октомври / 11 ноември 2024

Света девојко Анастасио,ние кои те прославуваме,срцата кон Небесата  ги подигнуваме,со солзи духовни радосно твоето име го повикуваме,моли се за нас...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная