„Дали да се омажиш за неверник“ предизвикала искрено интересирање и кај читателките и кај читателите. Ќе се потрудам да дадам коментар на ова дело од гледна точка на светоотечкото богословие.
Значи, сижето на таа книга е дека некоја убавица се вљубила во маж неверник (кој што ги има сите возможни квалитети) и многу сака да се омажи за него, мотивирајќи го тоа со фактот дека од самото детство сите девојки стремат да постанат жени и мајки. Искината од сомневања и не знаејќи како да постапи , таа му се обраќа на својот духовник со прашањето:
"Дали можам да се омажам за човек во кој што сум вљубена и дали тоа ќе биде блуд? “
Духовникот долго говори за тоа што е љубов, од која тој подразбира некое чувсѕво , емоција и тврди дека таа е сосема можна во таквиот „брак“. Тој нагласува дека светата Тајна на Бракот самата по себе не претставува гаранција за цврстината на семејството (уште повеќе што сега преовладува окултен однос кон оваа Тајна) и зборува и дека дури ниту богохулствата на сопружникот не треба да доведат до развод, туку само до пројавување на трпење од страна на сопругот што е верник.
Послушувајќи го старецот, убавицата на крилја доаѓа дома , влегува во брак со безбожникот, убедена дека нејзината постапка сосема е правилна и дека по потпишувањето на документот ќе му зёборува на запрепастениот сопруг за верата. Тие практично имаат идеално семејство но, научена од страна на духовникот, младата сопруга само се моли за преобратување на својот „ маж“ зашто нему не му е онтересен разговорот на таа тема.
Ете, каков прекрасен образец за имитирање предлагаат издавачите на оваа брошура! Но, за жал, реалноста со која свештеникот се среќава многу се разликува од опишаната идила. Најчесто кај мажите и жените кои стапиле во таква заедница многу брзо се лади верата, ревноста за спасение се заменува со прилагодување, а често се случува и вистинско отстапништво.
Колку девојки веќе го примиле исламот мажејќи се за муслимани. Обратни примери практично не ни се познати! Наместо неделни служби таквите сопружници почнуваат да одат во театри, на модни ревии само за да и угодат на својата „половина“.
Децата на таквите родители стануваат циници кои не веруваат во ништо. Впрочем, тоа е и разбирливо зашто имаат жив пример на лицемерие пред очите ! Не треба да се мисли дека тоа е резултат само на денешното развратно време.
Истото тоа им се случило и на руските благородници кои ги давале своите деца за познати еретици што за последица имало растење на поколенија Базарови. Тоа исто се случувало и во исламските земји каде што девојките кои се насилно одведувани во харем раѓале јаничари кои подоцна ги убивале своите сонародници.
Уште во третиот век таквата појава ја забележал свештеномаченикот Кипријан Картагински кога во својата книга „За паднатите“ пишувал дека причината за големиот број отстапници е „склопување на бракови со неверници; крајниците Христови им ги предлагаат на незнабошците “. |
И рече Господ Бог:
Духот Мој нема вечно да пребива во луѓето, затоа што тие се тело" (1 Мојс. 6:2-3). Преданиското толкување зборува дека "синовите Божји" се потомци на Сит, верни на Господа, а "ќерките човечки" се потомци на Каин.
Мешањето на овие два рода довело до пропаста на древниот свет. Сеќавајќи се на тој страшен настан, свети Авраам го приморал својот слуга да се заколне во Бога дека нема да му земе жена на Исаака од "ќерките на Хананеј" (1 Мојс. 24:3).
Токму и една од причините за отфрлање на Исав била таа што ги зел за жени ќерките Хетеинови. "А тие станаа тегоба за Исака и Ревека" (1 Мојс. 26:35).
Законот Божји и писмено ја одредил оваа норма:
"И не земај им од ќерките нивни жени за своите синови, ниту од ќерките свои за нивните синови, та да не би и ќерките твои, вршејќи блуд за боговите нивни." (2 Мојс. 34:16). "Зашто тие ќе ги одвратат синовите твои од Мене, за да им служат на други богови, и тогаш ќе се разгори врз вас гневот на Господа и Он ќе те истреби." (5 Мојс. 7:4).
И навистина, оваа закана ги стигнувала оние кои го нарушувале заветот Господов. Почнувајќи со страшниот пораз во Велфегор, кога единствено ударот на Финесовото копје го сопрел поразот во кој погинале 24 000 луѓе (4 Мојс. 25), во текот на управувањето на судиите кога Самсон погинал заради филистимјанката Далида (Суд. 16) и до страшниот гревовен пад на најмудриот цар Соломон чије што срце му го развратиле жени (1 Цар. 11:3), продолжува борбата за исполнување на оваа заповед. Бог не чекал да ги казни оние кои ја нарушувале Неговата заповед.
При тоа, таа заповед ни на кој начин не била поврзана со претставата за чистотата на крвта. блудницата на Рааб, Сефора - Мојсејевата жена, Рута Моавиќанката који се откажале од своите лажни богови влегле во народот Божији.
Оваа заповед била посебно важна за светиот Ездра и Немија кои се бореле против мешањето на својот народ со другите племиња (Езд. 9,10 гл; Нем. 13:23-29).
Речта Божја за мешаните бракови говори дека се: "големо зло и грешење кон Бога" (Нем. 13:27), "безаконијата наши се намножија преку глава и вините наши нараснаа до небо" (Јездр. 9:6).
Пророкот Малахија објавува: "Вероломно постапува Јуда, и одвратност се врши во Израилот и во Ерусалим; Јуда ја оскверни светињата Господова, која требаше да ја сака, а освен тоа и се ожени со ќерка на туѓ бог.
Господ ќе го истреби од шаторите на Јакова оној, кој прави така, кој е постојано на стража, кој одговара и принесува жртва на Господа Саваот" (Мал. 2:11-12).
Понатаму, апостол Павле, дозволувајќи ѝ на жената по втор пат да се омажи, додава "но само во името на Господа" (1 Кор. 7:39). За христијаните секогаш била очигледна невозможноста на стапување во брак со неверните. Ова неизоставно се исполнувало без оглед на тоа што христијанските заедници биле многу мали. Така, свештеномаченикот Игнатиј Богоносец пишува:
Ова учење е директно објавено од страна на Православната Црква преку устата на Вселенските Собори. Четиринаесетото правило на Четвртиот Вселенски Собор наложува епитимија на чтеците и појците кои стапуваат во брак со иноверни или ги даваат децата во таков брак.
Во согласност со толкувањето на епископот Никодим (Милаш) оваа казна е - свргнување од чинот. Уште посилно и без можност за било какви поинакви толкувања изложен е односот на Црквата по ова прашање во 72. правило на Шестиот Вселенски Собор:
"Нека му е забрането на човек православен да се соедини со жена еретичка, исто и на жена православна, да се венча са човек еретик. Ако се открие дека некој сторил такво нешто, бракот нека се смета за ништавен, и незаконитата врска нека се растури; зашто не треба да се меша она што не може да се меша, ниту да се составува овца со волк, ниту со Христовиот дел наследството на грешникот.
После толку јасниот израз на отвореното учење на Црквата (освен тоа по повод на ова идентично гласат следните канони: "Карт. 20 (31); Лаод. 10, 31), ставот на авторот на книшката за која говориме просто сматува. Ако е вистина тоа дека духовникот на нашата хероина се придржува на таквите ставови, тогаш во согласност со 1. правило на Седмиот Вселенски Собор мора да биде лишен од чинот.
"Не, никако. Црквата со уважение се однесува кон бракот во кој само едниот од сопружниците припаѓа на Православната вера, зашто свети апостол Павле рекол:
‚Зашто мажот што не поверувал се осветува преку жената која верува, и жена што не поверувала се осветува преку мажот кој верува' (1 Кор. 7:14) и понатаму:
‚Оти, од каде знаеш, жено, не ќе ли го спасиш ти мажот?
Или од каде знаеш, о мажу, нема ли да ја спасиш ти жената?' (1 Кор.7:16).
Зашто, се сеќаваш што рекол Господ: мажот и жената се едно тело. Така било во старите времиња, тако е и сега - бракот меѓу верник и неверник Црквата не го смета за блудна заедница" (стр. 9-10).
‚Ако некој од браќата има жена која не поверувала' (1 Кор. 7:12). Тој не вели:
‚зел жена која не поверувала'. Тој сака да каже дека штотуку преобратениот човек оженет со жена што не поверувала, треба да остане со жената; со други зборови, новообратените не треба да мислат дека се обврзани да се разделат од жените кои им станале туѓи во верата.
Тој како доказ додава говорејќи дека ‚за мир нè повикал Бог' и дека оној што верува може да го спаси низ бракот оној што не веерува (1 Кор. 7:15-16). На крајот, ваквото толкување го потврдува крајот:
‚Само секој нека постапува така како што му определил Бог, како го повикал Господ.' (1 Кор. 7:17). А Господ ги призива, мислам, незнабошците а не христијаните. Ако апостолот би говорел за луѓето кои станале христијани пред женидбата, тогаш со последните зборови би дозволил да се стапува во брак со било кого. Меѓутоа, на тоа му противречат неговите зборови:
‚Жената е сврзана преку Законот, додека е жив мажот нејзин; а ако умре мажот нејзин, таа е слободна да се премажи за кого сака, но само во името на Господа' (1 Кор. 7:39).
Мислењето на апостолот колку што е јасно, толку е и прекрасно во својата краткост и како и секој Божји збор кој бара повинување." На тој начин, анализата на свештениот текст која је блескаво ја искажал прочуениот апологет Тертулијан покажува колку овој аргумент е неоснован.
Блажениот Теофилакт Охридски пишува во толкување на ова место: "Апостолот, меѓутоа, разгледуваната заповед ја врзува само за оној случај коѓа мажот и жената се соединети со брак во време додека обајцата сè уште се наоѓале во неверие, но подоцна едната или другата страна се преобратила во верата.
Имено, ако порано само едната половина не верувала, т.е. само мажот или само жената, тогаш на половината што верува воопшто не ѝ се допуштало да стапи во брак со онаа што не верува. Тоа се гледа и од зборовите на апостолот, зашто тој не рекол:
"омажи се за оној што е верник, побожен, целомудрено и по законот". Као што веќе видовме, токму вакво толкување изнела и самата Црква преку устата на 72. правило на Шестиот Вселенски Собор. Кој после ова ќе смее да му се спротивстави на учењето изнесено од страна на толку голем авторитет?
Големите догматичари на деветнаеетиот век, како на пример, митрополитот Макариј (Булгаков) исто така го сметале за невозможен бракот на верникот со иноверник. На тој начин, авторот на оваа книшка е вистински модернист и новотар, кој ги отфрла и каноните и Писмото и Отците и преданието на нашата Црква.
УДАТИ СЕ ЗА НЕВЕРУЈУЋЕГ?
http://www.svetosavlje.org/biblioteka/Izazovi/BrakNeverujuciSisojev.htm