логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

НОТАЦИЈАТА  - ИМА ЛИ НЕШТО ДА НАУЧИМЕ ОД НЕА ЗА САМИТЕ НАС?

SV.Jovan.Kukuzel

Лулка на философијата е Истокот - од Пекинг до Атина.
Лулка на науката се Западна Европа и Америка.


Св. Николај Велимировиќ

SV.Jovan.Kukuzel4


Можеме ли да претпоставиме дека одреден вид нотација може да открие нешто за нас? Верувам дека позитивниот одговор на ова прашање не е без причина.
Знаеме дека нотацијата е еден вид на писменост, преку која едно музичко дело „го живее својот вечен живот на хартија“. Меѓутоа, како и секое нешто создадено од човекот, во себе крие нешто од цртите на нејзиниот творец.
          Често во црковните кругови, кога се зборува за црковното пеење, поточно за неговата стара форма - едногласноста (полифонијата не може да се бележи со невми), се коментира и дали модерната петолиниска нотација би можела соодветно да го замени невматското писмо.


           Според објаснувањето на нашиот истакнат музиколог, композитор и протопсалт од минатиот 20 век, Петар Динев, причината за почитта на источните пејачи кон Хурмузиево-Хрисантовата невматска нотација „лежи во слободата што им се дава во пројавувањето на субјективната  креативност во исполнителското искуство“ [1]. Иако постојат различни причини во основата на претпочитањето на невматската нотација пред западната (повторно, за едногласно пеење!) (тука  не е место за нив да се разговара), мора да забележиме дека Динев има одредено право. Бидејќи природата на самата невматска нотација е таква што дозволува користење на интерпретативен елемент во изведбата на пејачот. Вообичаено во изведбите на едногласните пеења, псалтите, во зависност од нивниот учител и школа, додаваат субјективен шмек на нивното пеење.
           Западната нотација, сепак, не дозволува такво нешто - строго го фиксира, „го става во жлеб“ мелодискиот материјал. Се разбира, и таму има интерпункциски знаци — мелизми, кои, сепак, се изведуваат токму на местата каде што се обележани. И не може секој да ги пее како сака.
Во 19 век, италијанскиот бел канто [2] композитор Џоакино Росини, за кого во тоа време говорел  целиот свет [3], ги реформираше музичките украси строго определувајќи ги. Пред Росини, доминацијата во пеењето беше заштитен знак на т.н кастрати — виртуозни пејачи [4] кои импровизираа и украсуваа вокални пасуси по сопствено убедување, демонстрирајќи ги своите неверојатни способности. Со Росини ова исчезнува - што и да напишал композиторот, пејачот бил должен да го испее.
           На Запад, културата и философијата го идентификуваат човекот со хомо сапиенс. На исток, концептот на човекот се заснова на неговата созерцателност и способност ирационално да го перципира битието. „Трансцендентноста“, пишува Свети Николај Велимирович, „е одлика на Истокот, натурализмот — на Западот. (...) Западот лесно го прифаќа Човекот Исус и Го става во „Пантеонот“ на неговите големи личности. Истокот лесно го прифаќа Бога Христос, но не чувствува потреба од Човекот Исус.“ [5]
           Се разбира, човекот не е само и единствено рационален и разумен. Шпанскиот филозоф Хозе Ортега и Гасет тврди: „Колку е смешна дефиницијата за човекот како хомо сапиенс (...) Ако изразот Хомо сапиенс се разбере во смисла дека човекот знае нешто а останатото  се случува (а „останато „е бесконечно ), соодветно е да се зборува за Nomo insciens, insiptens (неук човек).“[6] Но, човекот не е само чувствен и созерцателен. Балансот  помеѓу двете би довел до балансирана дефиниција за човечката природа.
            Источните народи, забележавме, се пофилософски настроени. Додека западњаците настојуваат да подведат сè под разумна основа. Не е случајно што на Запад во текот на осумнаесеттиот век (обележан со голем број откритија во областа на науката и технологијата) се роди интелектуалното движење познато како доба на Просветителството - период во кој господареа  разумот и идејата за слобода.

Денешната византиска невмена нотација

SV.Jovan.Kukuzel1

 SV.Jovan.Kukuzel2


           Невматската нотација што ја користиме од 1814 година е дело на тројцата реформатори од Цариградската патријаршија – Хрисант, Хурмузиј и Григориј.
Пред нејзиното појавување, невматското  нотационото знаење станало значајно и тешко за изведување, што барало долгогодишна обука за пејачот да биде на вистинското ниво. Со новата модерна нотација овој проблем бил надминат. Но, колку и да се стреми да биде прецизна, во својата суштина, невматската нотација имплицитно содржи елемент на нешто што „пркоси на строгите рамки". На пример, невматската нотација не ја определува точната висина на тонот ( како што е случај во петтолиниското нотно писмо ) а го покажува движењето на мелодиската линија. На овој начин секој пејач може да го транспонира тонот на даденото песнопение од тон што е удобен за неговиот глас. Разбирате дека во западната нотација тоа не може да се направи освен ако не го смените тоналитетот во кој што е напишано делото.
           Структурно, некои од осумте гласови имаат и карактеристики што се толкуваат и практикуваат различно - на пример, земете ја конструкцијата на седмиот глас варис. Во пракса, се случува некои пејачи поинаку да го исполнуваат растојанието ( интервалите) помеѓу тоновите во овој глас.
Некогаш невматската нотација имала и теолошки слој". Ова е историски следено - фактот што во доцновизантиската нотација [7] под влијание на исихазмот [8] се појавиле знаци-тела и знаци духови (стоејќи повисоко од првите). 9] , воопшто не е случајно. Во доцната византиска ера, „самиот чин на правење музика не бил толку музички процес, туку музичко видение, мистично искуство, чија вистина е потврдена во нотираните литургиски книги и теории за пеење“. [10]

           И додека на Исток, како што забележавме, правењето музика е мистичен процес (соодветно, и нотацијата е ангажирана со неа), западноевропската нотација добива чисто техничка функција. Треба да споменеме, меѓутоа, дека оваа „преобразба“ - од нотација со теолошки слој во онаа со чисто техничка функција - се случува и со Хурмузиево-Хрисантовата невматска нотација [11].
На крајот, гледаме како неколку века по времето на преподобниот Јован Кукузел (†1360) - со кого ја поврзуваме појавата на доцновизантиската нотација - отпаѓа единствениот нотациски теолошки елемент што го спомнавме. Ова, секако, ни кажува дека целиот теоретски практичен „багаж“ на црковниот пејач е преформатиран.
Не случаен е фактот што преводот и обработката на песнопенијата на старите мајстори – протопсалти, изведени од нивните наследници, црковните музичари, со помош на актуелната невматска нотација, се нарекува „егзегеза“, интерпретација [12] Знаеме дека секое толкување е неопходно кога вистината на дадениот феномен не е „видлива од прв поглед“; кога е потребно да се разјасни содржината и пораката на дадена појава.

Модерната западна петтолиниска нотација

SV.Jovan.Kukuzel3

           Во европската музика работите се поинакви - самата нотација е доволно недвосмислена и не поднесува широк опсег на интерпретации. Интелектуалната желба да се прецизира сè до најситен детал се огледува и во модерната петтолиниска нотација и нејзините строги принципи, напишаното е она што се пее.
Модерната петтолиниска нотација го означува апсолутната височина на тонот. Во 11 век, бенедиктинскиот монах Гвидо д'Арецо вовел 4 музички линии, прототип на современото петтолиние. Оваа нотација ја добива својата конечна форма во 18 век. Знаеме дека благодарение на оваа нотација било овозможено и појавата на повеќегласието [13]. Според зборовите на музикологот проф. Стефан Харков: „Целата идеја за повеќегласието е рационална“. Затоа што ако во православните едногласни песнопенија, хармоничното се остварува преку пеење на секој еден тон („со една уста и едно срце“) - хоризонтално, додека во западната култура хармоничното се гради вертикално.
           Како што рековме, импровизациите во класичната музика се табу тема. Или ако ги има, се прават на соодветно место во музичката композиција, на пример т.н каденца (виртуозен заклучок на соло вокал (арија) или инструментално музичко дело импровизирано од изведувачот или пропишано од композиторот). Оперскиот пејач, ученик на Борис Христов, баритонот Георги Петков ги нарекува овие импровизациски елементи во творештвото на композиторите по Росини „последни импровизаторски издишувања“ во класичното пеење [14].

           Ми се чини дека нотацијата има што да каже за нас самите и во еден традиционален аспект. Да не заборавиме дека невматската нотација се доживува како еден вид православен атрибут - на крајот на краиштата, нејзиниот развој се реализирал во границите на Византиската империја - и ако зборуваме за последната невматска реформа - во времето на соништата по нејзиното славно востановување . Сами разбирате дека на исток, каде традиционалниот елемент е силно застапен, на невматската нотација се гледа како на преносна штафета, како на свештен (музички) јазик.
           И фактот дека обидот на учителот во Италија, Гркот Агапиј [15], кој сакал да воведе црковно пеење со европска нотација во некои од „тврдините“ на православието - како Света Гора и Константинопол, во овој поглед беше ладно прифатено. Од мое време се сеќавам на еден случај во кој наши повеќегласен хор не му беше дозволено да пее во грчки манастир.
           Една лирска дигресија, во православната иконографија и западното сликарство имаме и поделба меѓу духовното, ирационалното и рационалното. Ако византиската икона нè плени со својата духовност, бестелесност и (намерна) диспропорција на формите, тогаш западната уметничка традиција (од ренесансата) се потпира на подиректен и рационален пренос на физичките карактеристики на насликаната слика.

SV.Jovan.Kukuzel2
            И двете нотации - невматската и петтолиниската имаат своја длабочина и насока. На еден или друг начин тие го отсликуваат светогледот на луѓето кои ги обликувале и практикувале со текот на времето. Сепак, не треба да заборавиме дека и двете нотации се поврзани со верата во Христа. Бидејќи, како што рековме, личноста на средновековниот бенедиктински монах Гвидо (+1050) од италијанскиот град Арецо е во основата на универзалното петтолиниско писмо. Во основа на реформираната модерна невматска нотација од 19 век, се вклучени тројца служители на Цариградската патријаршија - еден свештеник (Хрисант), еден библиотекар (Хурмузиј) и еден црковен пејач (Григориј). Значи, нема да погрешиме ако кажеме дека некои од големите достигнувања на човештвото, од врвовите на човековата култура, се појавиле како резултат на интеракцијата помеѓу Создателот и Неговото највисоко создание - човекот. И ова е навистина вредна лекција за сите нас, од чие правилно усвојување зависи нашата иднина.



Белешки:

[1]Динев, П. Водич за модерната византиска невматска нотација. С., 1964, стр. 162

[2] Бел канто стил на вокална изведба, се одликува со леснотија на пеење, убавина на звукот, мазност во конструкцијата на мелодијата.

[3]По повод Росини, францускиот писател Стендал напиша: „Наполеон е мртов, но има уште еден човек за кој сега се зборува насекаде: во Москва и Неапол, во Лондон и Виена, во Париз и Калкута“.

[4] Пејачи кои биле подложени на кастрација на рана возраст, благодарение на што поседувале високи женски гласови.

[5] Свети Николај Велимирович. Над Исток и Запад, www.petkohinov.com

[6] Превод: Л.Златева. Види Ортега и Гасет.
[7] Доцновизантиската нотација, позната и како Кукузелева, е речиси идентична со средновизантиската нотација. Според австрискиот композитор и музиколог Егон Велес, средно-доцновизантиската нотација достигнала фаза на совршенство што нема паралели во западната нотација и може да се спореди само со модерната партитура придружена со детално вербално објаснување на изведбата. сп. Тончева, Јоан Кукузел - Во: Јован Кукузел живот, творештво, епоха - Музички хоризонти, б.п. 18-19, 1981, в. 76.

[8] Исихазмот е учење на Православната Црква, кое се заснова на способноста на човекот да постигне боголикост преку непрестајна тивка молитва и дарот на Божествената благодат, во која ., човекот станува се што е Бог, освен суштината. "Сп. Каприев, Г. Византиска филозофија. Четири центри на синтеза. С., 2001, стр. 289.

[9] Сп. Иванов, ѓаконот И.С. Помеѓу ангелите и луѓето. Литургиската и музичката химнографска традиција на исихазмот. Софија, 2006 година.

[10] Мечкова, К. Осмогласниот систем на византиската музика во изворните теоретски текстови. Тетрафонијата. В.Трново, 2009, стр.36.

[11] факт, на кој ми обрна внимание  проф. д-р Свет. Иван Иванов, учител по литургика во БФ во СУ и свештеник во Бугарската црковна општина во Рим - за што му благодарам.

[12] Сп. Борисов, И. За процесот на интерпретација (егзегеза) во византиската музика. - Христијанството и културата, бр. 101, стр. 103-107, 2015 година.

[13] Полифоното пеење е напишано во посебни партии (на пр. тенор, баритон и бас). Тоа е пренесено од Русија главно по Ослободувањето.
[14] Во личен разговор.

[15]Statis, G. Agapius Pallierm, www. pravenc.ru



Автор – Ивајло Борисов
Извор – Богоносци.бг

Превод – Симеон Стефковски

 

 Ноември 2022 лето Господово

 



Видео содржини

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Духовност

Јуни 10, 2023
TVIT602

Проскомидија

·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на Литургијата, нејзин пролог. Таа е нашиот допир со Небесното Царство и Небесното жителство.
Септември 13, 2021

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на Бигорската Обител, засветлил како светлозарна ѕвезда на богопрославениот светителски небосклон на Црквата Христова, во првата половина на ΧΙ век. За неговото родословие,…

Беседа за Успение на Пресвета Богородица oд Викарниот Епископ Јаков Стобиски

Сеп 03, 2021 Беседи 5838
Default Image
Беседа за Успение на Пресвета Богородица изречена од Викарниот Епископ Јаков Стобиски во…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 6648
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Живот во служба на Бога и на луѓето

Јан 29, 2020 Беседи 6445
3.angeli.so.truba
Неговите слова зрачат со силна нагласеност на светиклиментовиот образец и претставуваат…

Почитување на Пресветата Мајка Божја

Дек 09, 2019 Полезно и Потребно 5633
7.Vselenski.sobor
Таа е заштитничка и покров на христијанскиот род. Како Мајка на Синот Божји, таа има…

Православен календар

 

25/04/2024 - четврток

Велигденски пости; (строг пост)

Преподобен Исаак Сирин II (Исаак Сирин I се празнува на 28 јануари); Свети Василиј Исповедник; Преподобен Акакиј; Преподобна Атанасија;

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на преподобниот отец епископ Паријски Василиј 12 април / 25 април 2024

Тропар на преподобниот отец епископ Паријски Василиј 12 април / 25 април 2024

Василие, преподобен оче наш,верата во Христа ти ја сочува,иако велијар во безумие кон тебе поита,стадото Христово по твоите молитви Господ...

Тропар на светиот Христов свештеномаченик Антип Пергамски 11 април / 24 април 2024

Тропар на светиот Христов свештеномаченик Антип Пергамски 11 април / 24 април 2024

Велик те направи Спасителот тебе Антипопомеѓу ѕвездите небесни,и возвишено стана името твое во Црквата,на која како семе одбрано и послужии...

Тропар на св. Христови мач.Терентиј, Африкан, Максим, Помпиј, Зинон, Александар, Теодор, и др.33 со нив 10 април /  23 април 2024

Тропар на св. Христови мач.Терентиј, Африкан, Максим, Помпиј, Зинон, Александар, Теодор, и др.33 со нив 10 април / 23 април 2024

Рахила плачеше по своите деца,о свети пустињаци од дванаесетте манастири,а ние денес се радуваме на вашите венци невенливи,ангел Господов свитата...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная