логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

 TVITer41

На 10 април 1898 година, умре еден јазик на планетата: далматскиот. Не далматинскиот, зашто тоа е словенско наречје. Станува збор за романски јазик, потомок на латинскиот, кој се говорел на крајбрежјето на источен Јадран. Хрватските лингвисти велат дека на тој датум умрел последниот говорител на тој јазик. Со тоа, завршиле „генетиката“ на далматскиот јазик и неговиот пренос по „крвна линија“. Никој не се погрижил да го заштити тој јазик како социјално-историски конструкт, со закон. Тој јазик, едноставно, никому повеќе не му бил потребен: од општествен спаднал на семеен, а од семеен на индивидуален. Така гаснат само уште ѕвездите во астрономијата: сами, со имплозија. Најновите истражувања велат дека илјадници јазици се во брз процес на изумирање. Даниел М. Абрамс и Стивен Х. Строгац тврдат дека 90 отсто од нив ќе изумрат токму со оваа генерација. Она што важи за јазикот, важи и за книжевноста: и книгата не постои ако нема барем еден читател. Можеби претпоставената Аристотелова расправа за комедијата лежи во некој неископан археолошки слој, но таа ќе почне да постои само кога ќе ја прочита првиот читател. Така учи прагматската семиотика: нешто постои само кога ќе стане ПРОЧИТАН знак.

Затоа, внимателно следев сѐ што се случуваше изминативе две седмици во расправата за опстанокот на Катедрата за македонски јазик и на Катедрата за македонска книжевност при Филолошкиот факултет (ги користам скратените називи). Тие две катедри, некогаш една, се родното место на првиот македонски Универзитет: таму, во 1946 година е одржано првото предавање (за сесловенските просветители), од кое и настана денешниот УКИМ. Расправата отвори прашање: дали се планира укинување или само трансформација на катедрите што се онаа праматерија, пред големиот „бенг“ на целиот UNIVERSUM, од кој се создале галаксии, сонца и планети: различни факултети, отсеци, катедри… На јавноста ѝ се познати деталите од таа расправа и јас нема да се задржувам на нив. Сакам да му честитам на академик Коцарев за храброста што го постави прашањето, иако знаеше дека врз себе ќе го навлече гневот и на стручни (а исплашени) луѓе, но и на осоколени интелектуални арабаџии што секогаш ѝ слугуваат на политиката што е во мода, а знаат дека нешто е во мода по тоа што е на власт. И сакам да кажам дека прашањето што се постави е варијанта на прашањето што јас со години веќе го поставувам, станувајќи досаден: дали, дури и НИКОЈ да не планира укинување на овие две катедри, правиме ДОВОЛНО за тие самите од себе да не згаснат, како што изумрел далматскиот јазик? Зошто дозволивме да ги доведеме овие две катедри до тоа дереџе да разговараме (пред да разговараме за евентуалното „укинување“ или „трансформација“) за нивно ПРЕЖИВУВАЊЕ, со десетина-петнаесет студенти, говорители на тој јазик? Мисирковски кажано: шчо напраифме и шчо требит да праиме за однапред за тие две историски катедри?

Вегетирањето не е живот за еден јазик: јазикот е организам, јазикот е човекот самиот, јазикот е неговиот говорител. Многумина мислат дека човекот говори јазици, ама точно е и дека јазиците го изговараат човекот. Јазикот е раѓање на човекот. Филозофите велат: вистински се раѓаме во јазикот, не во акушерската клиника. Затоа, со години, во интервјуа, колумни, на собири по разни поводи повторувам: ДРЖАВАТА мора да ги заштити овие две катедри со специјален закон со кој ќе го гарантира нивниот опстанок! Да ги постави во образовниот пантеон на нивното СВЕТО МЕСТО, на врвот! Со тоа ќе докажеме дека имаме свест дека македонскиот јазик не е само лингвистички феномен (како другите јазици), туку наше прво НАЦИОНАЛНО БОГАТСТВО. Истото важи за книжевноста: таа не е само естетски феномен, таа е национално богатство, зашто не само што јазикот ја создава неа, туку таа го создава јазикот. Јазикот не се создава на улица или во Собранието. Конески нѐ учеше дека јазикот и книжевноста се две страни на ист лист хартија: не можеш да го скинеш едното, а да не го скинеш другото. Со години повторувам, ама никој не слуша. Пишував и писма до влади, декани, па ништо. Ја имам таа преписка.
Да се вратам на преживувањето. Неодамна, во разговор за еден портал, на прашањето дали тоа што од година на година се смалува бројот на заинтересирани да студираат македонски јазик или македонска книжевност го сметам за пораз на државата, реков: „Се разбира, тоа е пораз само на политиката, не на филологијата. Државниците (а не филолозите и книжевниците) немаат јасна свест за тоа што значи мајчиниот јазик.

Државата мора да го заштити македонскиот јазик како да е ендемски вид во изумирање, како македонскиот рис (оној на монетата од пет денари; има само уште триесетина примероци). Стварноста денес е таква: глобализацијата, бришењето на малите култури, војната меѓу светски империјалните јазици не оставаат простор македонскиот јазик и македонската книжевност да ги третирате како конкурентни за студирање со другите колонизирачки јазици и книжевности. Морате да понудите ’царски‘ стипендии за оние што сакаат да студираат македонска книжевност и јазик. Да ги цените како ретки проповедници на нешто што не е за пуштање на ’слободен пазар‘ со другите јазици. Треба да ги изберете најдобрите, да направите од нив македонисти што знаат светски јазици, да им гарантирате вработување ако исполнат висок просек, а најдобрите од нив да ги пуштите по светот да ја предаваат нашата книжевност, култура и јазик на сите јазици, а пред сѐ на македонски. Уморен сум, на глуви уши не вреди да им пееш.“
Токму така: исто како што нацијата е социјален конструкт, а не само „крвна“ поврзаност на племиња, така и македонскиот јазик се конституира и одржува во тесна врска со државата: тој е државотворен атрибут. Македонскиот јазик не е јазик без држава, како далматскиот, па да дозволиме да изумре. Да имал далматскиот јазик своја држава, би опстанал. Македонскиот јазик има, а ние се однесуваме кон него како да нема држава. Што му е оваа држава на македонскиот јазик? Маштеа? Не ли ни е срам, во државава, македонска книжевност и јазик да студираат 10 до 15 луѓе, а во Риека, Хрватска, да имаме 61 студент, во Истанбул 78, во Будимпешта 25, во Ниш, преку границана 25?! Кога нашите државници ќе сфатат дека јазикот е ПРВА државотворна културна институција? Кога нашите раководители на факултети ќе сфатат дека не треба да се гордеат кога ќе речат: па, ете, на нашиот факултет, македонскиот јазик е рамноправен со големите светски јазици: англискиот, францускиот, германскиот… НЕ ТРЕБА ДА Е РАМНОПРАВЕН. Треба да е НАДРЕДЕН и привилегиран овде.

Затоа што англиски, француски, германски можете и да студирате и да предавате во сите земји во светот, а македонски може да изучувате и да предавате само овде. И никаде на друго место! Освен тоа, нашите англисти, романисти, германисти – се прво македонисти. Метајазикот на кој даваат објаснувања за странскиот јазик што го предаваат е – македонски. Преводите на делата од светските книжевности ги прават – на македонски. Зарем е толку очигледно што не се гледа?
Големиот Анте Поповски испеа стих: „И ѕвездите шепотат на македонски“. Веројатно знаеше дека еден ден некому ќе му пречи и тој шепот. Ако е проблем ПРИДАВКАТА на која шепотиме сите, тогаш нешто не е во ред со нас. Зашто филозофијата на граматиките (Ото Јесперсен, на пример) тврди нешто суштинско: придавката е во извесна ИДЕНТИТЕТСКА смисла поважна од именката. Но за тоа – следниот пат.

 

Извор:

https://www.novamakedonija.com.mk/mislenja/kolumni/%d0%bc%d0%b0%d0%ba%d0%b5%d0%b4%d0%be%d0%bd%d1%81%d0%ba%d0%b8%d0%be%d1%82-%d1%98%d0%b0%d0%b7%d0%b8%d0%ba-%d0%b8-%d0%ba%d0%bd%d0%b8%d0%b6%d0%b5%d0%b2%d0%bd%d0%be%d1%81%d1%82-%d1%82%d1%80%d0%b5%d0%b1/?doing_wp_cron=1615285612.8368020057678222656250&fbclid=IwAR2ddpG_Ojf80j9rxifS6DWohdmbANZafCwbanYIKhyn40OwpdQKyD4Hy-Q

 

 https://www.novamakedonija.com.mk/category/mislenja/kolumni/

 



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

Видео содржини

dobrotoljubie

Духовност

Октомври 20, 2024
TviTER281

Монашки и свештенички семинар во митрополијата на Киншаса (06.09.2024 21:29)

Со Божја благодат и благослов на Неговата Светост Папата и Патријарх Александриски и на цела Африка г. Теодор II, во Митрополијата на Киншаса, во Конго, се одржаа семинари за монасите и свештениците.
Јуни 30, 2024
Avraamovo.GOSTOLJUBIE

Света Троица во Стариот Завет

„Секоја енергија која од Бога се простира на творевината и се именува со многу имиња, од Отецот излегува, низ Синот се протега, а во Духот Свет се совршува“ (Свети Григориј Ниски, „За тоа дека не смее да се говори за три Бога“). Вистината за постоењето на…

За нафората

HRISTOS.nafora
Нафората е осветен леб,кој бил принесен на жртвеникот и чија средина е извадена и…

Проскомидија

TVIT602
·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на…

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Сеп 13, 2021 Житија 3119
Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 7588
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Најново од духовност

Православен календар

 

13/11/2024 - среда

Светите апостоли Стахиј, Амплиј, Урван, Наркис, Апелиј и Аристовул; Светиот маченик Епимах; Светиот маченик Никола Хиоски; Преподобните Спиридон и Никодим;

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на св. Христови апостоли Стахиј, Амплиј, Урван, Наркис, Апелиј, и Аристовул 31 октомври / 13 ноември 2024

Тропар на св. Христови апостоли Стахиј, Амплиј, Урван, Наркис, Апелиј, и Аристовул 31 октомври / 13 ноември 2024

О достославни ученици Христови,вие Бисерот го најдовте,радоста со родот човечки ја споделивте,со неа исполнети маките и прогоните за трици ги...

Тропар на св. Христови апостоли  Клеопа, Терциј, Марко, Јуст и Артем 30 октомври / 12 ноември 2024

Тропар на св. Христови апостоли Клеопа, Терциј, Марко, Јуст и Артем 30 октомври / 12 ноември 2024

Апостоли свети Христови,трагајќи по патот на слободата Христа го пронајдовте,со учењето за бесмртноста темнината на незнаењето ја осветливте,молете се о...

Тропар на светата Христова великомаченица преп. Анастасија Римјанка 29 октомври / 11 ноември 2024

Тропар на светата Христова великомаченица преп. Анастасија Римјанка 29 октомври / 11 ноември 2024

Света девојко Анастасио,ние кои те прославуваме,срцата кон Небесата  ги подигнуваме,со солзи духовни радосно твоето име го повикуваме,моли се за нас...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная