логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

 

38.machenici1

Дали е можна современост на подвигот?

Расправата на темата ќе можеше да заврши овде, доколку интересот не ни беше пастирски и сотириолошки. Заради овој интерес треба да испитаме определени горливи прашања во врска со подвигот на современиот Христијанин.

1. За да ги придобиеме современите луѓе и особено младите, можеби треба да им понудиме едно лесно христијанство, лишено од аскетскиот карактер?

Навистина аскетизмот е нешто непоимливо за современиот човек на кого што совеста му се има обликувано по дејство на безбожната култура во која што живее. Идеите на оваа култура се среќата, доброденствието, насладата, сексот, самодоволноста. Осетот за гревот исто така се има скоро изгубено. Грев не е веќе престапот на етичкиот закон, ами непрестапот, доколку се спречува човекот од него, апетитите негови да останат незадоволени.

Ова го учи Фројд и на ова начело се темели фројдовската психоанализа и стилот на животот кој се обликува од него. Кога гревот е комплекс, од кој што треба некој да се поведува, каква смисла може да има подвигот и борбата против гревот?

Со оглед на тоа што човекот не верува веќе во Бога, Кој што ја дава смислата на светот и оправданоста на човековиот живот, светот постанува за современиот човек апсурден, како што сведочи филозофијата и уметноста на апсурдот.

Сé на сé во апсурдниот и безвреден свет, каква смисла може да има подвигот?

Многу теолози од надворешноста одговорија дека Црквата е должна да се поднови, да се изгуби себеси за да го придобие светот. Така проповедаа дека Бог умре, дека Воскресението Христово не е историски факт и дека Евангелието нема стабилни етички барања (етика на случајот). Но тоа не е обнова, тоа е пад и промена на Црквата во свет. Тоа е зашемување со светот.

 

38.machenici1
Ако Црквата престанеше да е аскетска, ќе Го предадеше Господа, Кој што така ја засака. Ќе го предадеше исто така и човекот, зашто без подвигот е невозможно неговото обожување. Сомнително е исто така, дали на тој начин ќе можеше да привлечи некои личности.

Луѓето коишто имаат духовни немири ја бараат вистината, а не лагата, бараат суштинска понуда за животот, а не наводно модернизми. И ако Црквата не им го понуди на луѓето овој „леб насушен“ колку и да е несварлив за нивните болни стомаци, ќе се свртат кон други извори да побараат спасение.

Соодветно, одговорот на првото прашање, треба да е категорично одречен, како што беше и одговорот на апостолот Павле, кога проповедаше на древните Атињани или древните Коринтјани.

2. Но постои и второ прашање: Дали е дозволено современување и прилагодување на подвигот во потребите и психосоматската состојба и издржливост  на современиот човек?

Познато е дека издржливоста на човекот во болката, лишеноста, тешкотиите денес очигледно се има намалено, веројатно поради предаденоста на животот на медицината.

Околностите на живеењето (бучавата на големите градови, брзината на општествените средини, брзиот ритам на животот, несигурноста и стравот) го прават човекот преосетлив, нервозен, со други зборови изгубен. Овие наоди предизвикаа Павле Евдокимов да го напиши следното: „Смртта ќе беше ослободување од секој потребен стимул: брзината, вревата, посебните стимуланси, алкохолот од секаков вид. Подвигот ќе беше највероватно придодаден спокој, дисциплината на пустината и тишината, редовно во периоди, каде што човекот повторно ја наоѓа способноста да запри за молитва и контемплација, уште и сред срцето на сета врева световна, пред сé да се почувствува присуството на другите.“

Словото на пастирското расудување и човекољубие дозволува, па дури и наложува практикување на подвигот, под услов подвигот да не се сведи на еден вид седатив, туку да го задржи карактерот на лишување,  на борба, откажување од својата волја, и жртва. И уште, Црквата на чедата свои, по економија им го дава најмалкуто од подвигот, а кога околностите и духовната зрелост на чедата ќе дозволат, ги подигнува границите на подвигот.

38.machenici1

3. На крајот, постои прашањето на водењето во подвигот. Имено, како верниот ќе научи да се подвизува?

Најдоброто водство во подвигот е сочинувањето на верата во животот и во служењето на Црквата. Црквата ги учи своите чеда со мудрост и копнеж кон подвигот. Мудро распределените пости во литургиската година, целоноќните служби како и Великите Повечерија, Атактистите, серадосните слави посреде постите (на Православието, Крстопоклоната, Благовештението и останатите) го вдахновуваат, олеснуваат, закрепнуваат христијанинит кој што се подвизува.

Проблемот е како сето ова ќе биде спроведено пастирски до народот.

Порано, училиште на подвигот беше православното христијанско семејство.

Таму детето учеше за постот, воздржанието, добрите преданија на Црквата и затоа можеше кога ќе стигнеше во возраста на распалување на страстите да се пази и да се воздржува. Денес, кога семејството воглавно не е христијанско, треба да поучуваме систематски во светите овие преданија на Црквата, во Катихетските школи, во проповедите и во секоја пастирска добра прилика.

Во оваа епоха на отпадништво, на верски синкретизам и смешување, ние ајде да ја проповедаме во смиреномудрие и вера проповедтта за враќањето кон Отецот и Творецот наш, во покајание, воздржание и подвиг.

Преродбата во Црквата на подвижнилкиот идеал ќе го исполни најважното место, но и ќе даде плод на возобновувањето нејзино во Светиот Дух.

Ќе даде исто така нов импулс и активност во пастирското и мисионерското дело, кое што може да го преземат само луѓе од самодрекување и жртва.

Карактеристичен е презноќниот стих од вечерната на Сирната недела кој што ја резимира православната теологија на подвигот: „Времето на постот светло да го започнеме, предавајќи се на духовни подвизи, душата да ја очедниме, плотта да ја очистиме, постејќи како во храната, така и од секоја страст, со добродетели да го насладиме духот, со љубов во нив усовршувајќи се, да се удостоиме сите, да го видиме сечесното страдање на Христа Бога, и светата Пасха, духовно радувајќи се.“

 

Превод : сестринството на Манастирот Свети Јован Претеча Слепче

 

https://www.manastirslepche.mk/novost/sovremenosta-na-podvigot-starec-georgij-kapsanis/

 

 

 

 



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

Видео содржини

dobrotoljubie

Духовност

Октомври 20, 2024
TviTER281

Монашки и свештенички семинар во митрополијата на Киншаса (06.09.2024 21:29)

Со Божја благодат и благослов на Неговата Светост Папата и Патријарх Александриски и на цела Африка г. Теодор II, во Митрополијата на Киншаса, во Конго, се одржаа семинари за монасите и свештениците.
Јуни 30, 2024
Avraamovo.GOSTOLJUBIE

Света Троица во Стариот Завет

„Секоја енергија која од Бога се простира на творевината и се именува со многу имиња, од Отецот излегува, низ Синот се протега, а во Духот Свет се совршува“ (Свети Григориј Ниски, „За тоа дека не смее да се говори за три Бога“). Вистината за постоењето на…

За нафората

HRISTOS.nafora
Нафората е осветен леб,кој бил принесен на жртвеникот и чија средина е извадена и…

Проскомидија

TVIT602
·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на…

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Сеп 13, 2021 Житија 3119
Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 7588
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Најново од духовност

Православен календар

 

13/11/2024 - среда

Светите апостоли Стахиј, Амплиј, Урван, Наркис, Апелиј и Аристовул; Светиот маченик Епимах; Светиот маченик Никола Хиоски; Преподобните Спиридон и Никодим;

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на св. Христови апостоли Стахиј, Амплиј, Урван, Наркис, Апелиј, и Аристовул 31 октомври / 13 ноември 2024

Тропар на св. Христови апостоли Стахиј, Амплиј, Урван, Наркис, Апелиј, и Аристовул 31 октомври / 13 ноември 2024

О достославни ученици Христови,вие Бисерот го најдовте,радоста со родот човечки ја споделивте,со неа исполнети маките и прогоните за трици ги...

Тропар на св. Христови апостоли  Клеопа, Терциј, Марко, Јуст и Артем 30 октомври / 12 ноември 2024

Тропар на св. Христови апостоли Клеопа, Терциј, Марко, Јуст и Артем 30 октомври / 12 ноември 2024

Апостоли свети Христови,трагајќи по патот на слободата Христа го пронајдовте,со учењето за бесмртноста темнината на незнаењето ја осветливте,молете се о...

Тропар на светата Христова великомаченица преп. Анастасија Римјанка 29 октомври / 11 ноември 2024

Тропар на светата Христова великомаченица преп. Анастасија Римјанка 29 октомври / 11 ноември 2024

Света девојко Анастасио,ние кои те прославуваме,срцата кон Небесата  ги подигнуваме,со солзи духовни радосно твоето име го повикуваме,моли се за нас...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная