логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

 

Рождество Христово, ракописен Месецослов на Василиј II


Несомнено, православната икона на Рождеството Христово е најинтересниот случај во иконографиjата, од толкувачки, догматски поглед. Се оформила во ранохристијанскиот период[1], разликувана во повеќе варијанти, и во себе прифатила повеќе влијанија: пророштва[2], евангелија[3], апокрифни објаснувања[4], светооотечки толкувања, а воедно и химнолошки – од поезијата на празникот на Рождеството Христово и од Акатистот. Истата носи еден впечатлив наративен карактер, опишувајќи во една и иста рамка, одделни временски настани од раѓањето Христово. И покрај тоа што иконата содржи практично и сликовито објаснување на божественото воплотување на Христос, моментот на приснодевството на Богородица и улогата на Јосиф, како и служењето на ангелите, се неизоставни делови од составот.


Во средиштето на претставата ја имаме пештерата – јаслите. Имам чувство дека барем ова основно јадро е евхаристиско, без, секако, да се негира историскиот карактер. Внатре во пештерата се наоѓа Богородица, воплотениот за распетие и погребение Христос. Оваа слика потсетува на жртвеникот од олтарот, истовремено еден Витлеемски и Голготски олтар. Ми укажува на светата проскомидија и приносот, додека пророчките животни во пештерата – јаслите[5], во службата на архиерејот Христос за време на првиот (малиот) вход: луѓето коишто го прифаќаат повикот во верата, Го последуваат просветлени[6]. Ги исповедаат правилните догмати, како предуслов за Божествената Евхаристија. Пештерата секогаш се слика како место на Адот. Божествениот Младенец се слика завиткан во пелени наместо повиен, во мртовечки саркофаг. Во некои случаи зраците на ѕвездата имаат форма на литургиското копје (во подоцнежниот византиски период)[7]. Темнината укажува на мртовечките сенки на душите и на сенките од Стариот Завет, коишто Христос ги просветли[8].

Богородица некаде се слика во природно легната положба, покажувајќи ја болката и измореноста, коишто една родилка ги преживува. Пошироко, човечката природа на Христос не беше проголтана од божествената, ниту пак функционира како моноенергизам или монотелизам. Да не заборавиме и дека Пресветата Богородица често се слика и поголема од другите елементи на иконата. Сепак, во други случаи, Пресветата Богородица е нацртана во речиси седната положба. Во овој случај го изразува светоотечкото мислење за безболното раѓање: „Чиста, која безболно го израсна“[9], „Во Твоето чудесно раѓање, Дево, натприродно си ја одбегнала болката“[10], „Која безболно роди“[11]. Болното раѓање претставува последица на прародителскиот пад[12]. Најдоцна од единаесеттиот век се појавува нејзината приближно седечка положба. Секако, постои и претстава каде Богородица е со свиени колена. Целото создание и, по икономија, Мајката Негова, Му оддаваат поклон на воплотеното Слово. Вообичаено, ова се смета како западно влијание. Една друга ретка претстава е онаа каде Богородица Го дои Христос. Потекнува или од евангелското анонимно ублажување[13], или од Протоевангелието на Јаков[14].


Литијна икона, од Зборникот на Андреади, 1400-1450

На иконата постојат и два вида растенија: раширена недоразвиена вегетација и дрвото, кои растат заедно во едно неплодно место. Првата може да се поистовети со несогорливата капина како прототип на Дева. Дрвото, од друга страна, близу до Богородица и Јосиф, може да се протолкува како есхатолошкото дрво и книгата на животот. Но, главно, се сврзува со приснодевството на Богородица и искушението на Јосиф. Богородица како место на несместливиот Христос, ја содржи сликата на карпата која не беше допрена од човечка рака и го уништи идолот од видението на Навуходоносор[15]. Тука е, секако, и сведоштвото на Исаија[16].

Ѕвездата од (Евангелието по) Матеј и од пророштвото на Валаам го претставува повикот кон јазичниците[17]. Сепак, правилно толкува свети Јован Златоуст дека таа не би можело да е природна ѕвезда, додека свети Григориј Богослов изрично ја именува како Ангел Господов. И навистина, во некои изображенија ѕвездата е претставена како Ангел. Таа, заедно со испратениот троичен зрак, го обединува минливиот создаден свет кој е нацртан на иконата, но и неограничениот, кој се подразбира надвор од неа. Божествениот Младенец, совршен Бог и совршен Човек, доаѓајќи во светот го носи обновувањето на нарушените врски после падот. Нормално, присуството на Ангелите припаѓа на литургиската проскомидија: свештеникот поставува ѕвезда на дискот, каде како жртва се издига Агнецот. Го покажува паралелно и она: „да стоиме добро“, пазењето на ангелите на Отечкото осветување[18].


Мозаик во храмот “S. Maria dell Ammiraglio -Martorana” во Палермо,
Сицилија (1143-1151).

Јосиф секогаш се претставува надвор од пештерата, бидејќи немал никаков телесен допир со Богородица. Денешната икона на пештерата, од типот на западното: „Свето Семејство“, доаѓа во целосна спротивставеност со православниот иконопис[19]. Јосиф стои, изразувајќи сомнеж. Ако Марија направила престап, тогаш должен е да го примени законот. Ако е од Светиот Дух, ќе падне во хула. Кога Јосиф е нацртан сам, тоа дело потекнува од библиското објаснување[20]. Кога му се приближува пастир – или се следат некои апокрифни извори[21], или, пак, Акатистот[22]. Тешко искушение: „Како што овој сув стап не може да даде лисја, така и девица неможе да има дете“. Но, сувиот стап расцути и на суво место, дрвото се однесува на животот и на приснодевството.

Бањата што ја сретнуваме на некои икони претставува една малку тешка за толкување сцена. Би можело да е една типична сцена на секојдневното живеење, или и не баш, доколку ја нагласува човечката природа на Христос. Првиот случај како аргумент го има тоа дека и претставите на Рождеството на Богородица, и на светиот Николај, и на Претечата, ја  имаат, исто така, како елемент бањата. Од друга страна, човечката природа на Христос е доволно нагласена во пештерата. Бањата, секако, би можела да се сврзе со после породувањето на Богородица и миењето со бабицата Саломија[23]. Сепак, овде имаме една бабица, додека според канонот на иконите постојат две или три[24]. Значи, ваквото поврзување е проблематично.

[1] Сп. фреската на Поклонувањето на Мудреците во Катакомбите на Прискила (средина на III век) и иконата во енкаустика од VI век во Обителта на Синај.

[2] Исаија, Даниил итн.

[3] Матеј 1,18-2,23 и Лука 2,1-20.

[4] Протоевангелието на Јаков 17,1-21, 4 и Псевдо-Матеј.

[5] „Волот го познава стопанот свој, и оселот – јаслите на господарот свој, а Израилот не Ме познава, Мојот народ не разбира“ (Иса. 1,3).

[6] Максим Исповедник, Мистагогија, PG 688C-689B.

[7] Сп. Рождеството од Збирката на Андреади, кое датира од 1400-1425.

[8] Исаија 9,2, сп. и апокрив за Слегувањето во Адот 5,3.

[9] Од Акатистната химна, тропар на четвртата Песна.

[10] Тропар на деветтата песна од Канонот на утрената на 24ти Декември.

[11] Фотиј Константинополски, Омилија 28 На Рождеството.

[12] Битие 3,16.

[13] Лука 11,27.

[14] Протоевангелие на Јаков 19,2.

[15] Даниил 2,1-49.

[16] „И ќе потера фиданка од Јесеевата пењушка, и стебло ќе израсне од нејзиниот корен“ Исаија 11,1.

[17] Броеви 24,16-17.

[18] Откровение на свети Јован Богослов 12,7-9.

[19] Види: Монах Серафим, Еретичкото сликање на Светото Семејство.

[20] Матеј 1,19-20.

[21] Протоевангелие на Јаков 14,1-2; Евангелие на Псевдо-Матеј.

[22] Имајќи во себе бура на помисли од сомневаче, целомудрениот Јосиф се збуни, гледајќи Те, неискусобрачна, за тајнобрачна мислејќи Те, Тебе, пренепорочна; кога дозна дека од Светиот Дух е Твоето зачнување, рече: Алилуја! – од Акатистот на Пресвета Богородица, кондак 4.

[23] Протоевангелие на Јаков 19,1-3.

[24] Од малкуте претстави со само една бабица, во Минологијот на Василиј II (975-1025).


Извор:pemptousia.gr


Превод: Филип Тинтоски

Преземено од : Бигорски манастир



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

Видео содржини

dobrotoljubie

Духовност

Октомври 20, 2024
TviTER281

Монашки и свештенички семинар во митрополијата на Киншаса (06.09.2024 21:29)

Со Божја благодат и благослов на Неговата Светост Папата и Патријарх Александриски и на цела Африка г. Теодор II, во Митрополијата на Киншаса, во Конго, се одржаа семинари за монасите и свештениците.
Јуни 30, 2024
Avraamovo.GOSTOLJUBIE

Света Троица во Стариот Завет

„Секоја енергија која од Бога се простира на творевината и се именува со многу имиња, од Отецот излегува, низ Синот се протега, а во Духот Свет се совршува“ (Свети Григориј Ниски, „За тоа дека не смее да се говори за три Бога“). Вистината за постоењето на…

За нафората

HRISTOS.nafora
Нафората е осветен леб,кој бил принесен на жртвеникот и чија средина е извадена и…

Проскомидија

TVIT602
·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на…

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Сеп 13, 2021 Житија 3119
Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 7588
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Најново од духовност

Православен календар

 

13/11/2024 - среда

Светите апостоли Стахиј, Амплиј, Урван, Наркис, Апелиј и Аристовул; Светиот маченик Епимах; Светиот маченик Никола Хиоски; Преподобните Спиридон и Никодим;

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на св. Христови апостоли Стахиј, Амплиј, Урван, Наркис, Апелиј, и Аристовул 31 октомври / 13 ноември 2024

Тропар на св. Христови апостоли Стахиј, Амплиј, Урван, Наркис, Апелиј, и Аристовул 31 октомври / 13 ноември 2024

О достославни ученици Христови,вие Бисерот го најдовте,радоста со родот човечки ја споделивте,со неа исполнети маките и прогоните за трици ги...

Тропар на св. Христови апостоли  Клеопа, Терциј, Марко, Јуст и Артем 30 октомври / 12 ноември 2024

Тропар на св. Христови апостоли Клеопа, Терциј, Марко, Јуст и Артем 30 октомври / 12 ноември 2024

Апостоли свети Христови,трагајќи по патот на слободата Христа го пронајдовте,со учењето за бесмртноста темнината на незнаењето ја осветливте,молете се о...

Тропар на светата Христова великомаченица преп. Анастасија Римјанка 29 октомври / 11 ноември 2024

Тропар на светата Христова великомаченица преп. Анастасија Римјанка 29 октомври / 11 ноември 2024

Света девојко Анастасио,ние кои те прославуваме,срцата кон Небесата  ги подигнуваме,со солзи духовни радосно твоето име го повикуваме,моли се за нас...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная