логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

TViTer482

КРИЗАТА НА ПУБЕРТЕТОТ

Толку многу плачев што очите ми се зацрвенија . Тажна сум и вознемирена а не знам ни зошто. Сакам да го запрам времето, да бидам некаде далеку.Животот  ми изгледа на пат со етапи, со награди на секоја етапа. Но “ако зафркнеш“, нема да добиеш ништо.
Јас “се зафркнав“. Чувствувам болка да размислувам, да живеам, толку ме боли што не можам да вдахнам  храброст, да се смирам. Тешко е, многу тешко, уморна сум од животот, но сепак, го сакам“ (Ирина, 15 години)”

        Во дискусијата за пубертетот, неизбежно мора да се допре до прашањето дали е тоа состојба на болест. Многу родители и други луѓе кои работат со тинејџери си го поставуваат ова прашање, соочувајќи се со толку многу тензии и противречности. Но, и самите тинејџери се прашуваат, не можејќи да ги објаснат овие чудни и болни промени што им се случуваат. Оваа возраст стана толку непопуларна што некои кои работат со младите зборуваат за нејзина „стигматизација“.
         Очигледно, карактеристиките на оваа доба се забележани многу одамна, за што сведочат и старите текстови ( како и денешните! ) во кои се вели дека младите се препуштале на морална изопаченост. На пример, Хесиод ( старогрчки поет ) напишал: „Нашите млади денес изгледа сакаат луксуз. Имаат лош карактер и презир кон авторитетот. Тие не ги почитуваат возрасните и времето го поминуваат озборувајќи ваму-таму... Подготвени се да им пркосат на родителите, да го монополизираат разговорот во друштвото, да јадат лакомо и да ги измачуваат учителите“.
          Аристофан подоцна забележува: „Младите шетаат по пазарот и бањите, имаат лоши манири, не стануваат од своите места кога им приоѓаат старешините, се однесуваат лошо со своите родители, ги посетуваат танчарките, се однесуваат дрско со нивните татковци и се потсмеваат на нивната возраст, стомакоугодници, го грабаат од масата она што го гледаат пред себе, со пискотници се смејат и седат со вкрстени нозе...“. И Сократ: „Не гледам надеж за иднината на нашата нација ако зависи од несериозната младост на нашето време, бидејќи сите млади луѓе се толку бесмислени што не може да се опише“.
          Накратко, пред 4.000 години во библискиот град Ур се појавил следниот натпис: „Нашата цивилизација е осудена на пропаст ако дозволиме да продолжат нечуените постапки на помладите генерации“.
На крајот ќе ги цитирам описите на свети Јован Златоуст дека „младоста е како вознемирено море, полно со бурни бранови и опасни ветрови“, или „како оган што брзо се шири и изгорува сè наоколу“.

          Ваквата едногласност низ вековите и во различни цивилизации подразбира заедничко доживување на една необична и болна ситуација, и повеќе не оддалечува од можноста дека се работи за „заболување“. Не би било возможно ваквата болната состојба да се запази стабилна низ времето, исто како што не би било возможно Бог да постави една болна фаза во развојот на човечкиот живот.
Навистина, секој од нас би сакал да извика: „Ако би можел повторно да бидам млад!“, но ако не прашаат  точно на која возраст мислиме, сите ќе укажеме на нашите 20-ти и 30-ти, но не на пубертетот. Ова е поврзано со беспокојството и вознемиреноста што ги доживуваме за време на пубертетот,и би требало да разбереме зошто е тоа така.
Причината поради која се прашуваме дали пубертетот е болест е тоа што често останува мачен  и неразбран. Содржи толку многу противречности што ни е тешко да го поврземе со душевното здравје. „Пубертетот е фаза од нашиот развој што потсетува на изразот на Дикенс: „Тоа беше најдоброто време, беше најлошото време, беше време на мудрост, тоа беше време на лудило…“ Невозможно е да се живее со тоа, а во исто време е радост да го имаш покрај себе“.
Нарушено е однесувањето не само на адолесцентот, туку и на неговите родители. „Влегувањето на децата во оваа возраст може да го доведе семејството во страшни превирања. Справувањето со бунтовен или сомничав тинејџер може да ги натера родителите да ја преиспитаат целта и насоката на нивниот живот... За некои возрасни, пубертетот на нивните деца станува пресвртница во нивниот брак. Тие може да се расправаат, понекогаш и за прв пат, за тоа како да постапат со своите деца. Можеби ќе почнат да мислат дека не се вклопуваат заедно“.
          Зборувањето за пубертетот бара пред се да се разбере и да се знае причината за неговото постоење. Сигурно ова не е каприц на Бог или на природата. Честопати, родителите бараат совет од специјалист или свештеник за тоа како да се справат со едно или друго прашање во односот со тинејџерите. И тука секогаш постои опасноста да барате рецепти. Многу пати сакаме да го решиме проблемот без да го разбереме. Од самиот почеток мора да прецизираме дека ова е залуден напор. Справувањето со адолесцентните проблеми не е прашање на техника.

TViTer481
           Што е тогаш? Тоа е прашање на разбирање. И самиот овој збор може да ги обесхрабри некои родители или учители кои, наидувајќи на бројни манифестации на адолесцентското  однесување, се убедија себеси дека никогаш повеќе нема да ја разберат оваа чудна (зборот е снисходлив) фаза од човечкиот живот. Можам да замислам како сега размислуваат: „Дали е можно некогаш да ги разбереме овие непослушни деца?“.
           Добро е да не ги потценуваме нашите можности. Како што велат, „не треба сила, потребна е уметност“. Во големото американско истражување на 10.467 испитаници, од родителите беше побарано да рангираат шеснаесет вредности; на прво место, го поставија „да се биде добар родител“ и „да се има мудрост (зрело разбирање, интроспекција)“. Со други зборови, тие сакаа подобро да ги разберат своите деца.
Оваа желба е примарна во нивните напори. Сепак, половина од нив велат: „Јас не сум толку добар родител каков што треба да бидам“.
          Француското девојче цитирано на почеток, јасно покажува дека пубертетот за повеќето млади луѓе е период на страдање. Се разбира, степенот на страдање варира од личност до личност и од различни фази на пубертетот. Некои не можат да го поднесат овој период и извршуваат самоубиство или психички се разболуваат. Други го доживуваат толку површно што дури не го ни осознаваат. Генерално, иако 80% од нив понекогаш изгледаат раздразливо и непредвидливо, само 1 од 5 тинејџери доживува значително психичко страдање, што станува извор на болка за себе и за другите. Но, дури и со оние кои се едноставно вознемирени и „проблематични“, ние возрасните не разбираме зошто тие страдаат или се однесуваат чудно, а понекогаш и самите тинејџери прават сè за да не го разберете нивното затворање или нивното дрско и пркосно однесување. „Современиот тинејџер е пред се суштество со многу таинствености. Сака да биде целосно независен, но во исто време сака поинакви работи од родителите во секојдневниот живот. Зборува некои апсолутни и вечни вистини, но во исто време длабоко се сомнева во себе, во своето тело и во другите. Често е крајно алтруист, но во исто време може да биде и неверојатно себичен. Тој постојано се смета себеси за индивидуалист и во исто време станува дел од група или мода што го прави да не се разликува од неговите врсници. Можеме да кажеме дека пубертетот е тој период во кој поединецот ги доживува противречностите, апсурдноста и болката поврзани со него“.

TViTer480
            Адолесцентните контрадикторности, во комбинација со родителското незнаење и необразованост, доведуваат до конфузија, што резултира со две крајности: некои родители стануваат авторитарни над своите деца, „кои се разгалени и имаат сè, за разлика од нас тогаш“, додека други велат „Да“ на сè, прибегнувајќи кон тој популизам што ќе ги направи допадливи и ќе ги ослободи од грижи. Односно, некои сметаат дека „денешните лоши деца“ едноставно го имаат луксузот да страдаат, а други се сеќаваат на сопственото поведение во адолесценцијата и затоа одбиваат да ги притиснат своите деца дури и за најмала работа.
Очигледно е дека вистината не лежи во ниту една крајност. Генерално, вистината за човечките работи е посложена од „мудрите“ изрази што ги изговараме во дневните соби и кафулињата. Приближувањето кон неа бара систематско проучување и знаење, користење на искуството, напредок во самоспознавањето. Обично не можеме да ја разбереме другата личност повеќе отколку што сме можеле самите да се разбереме.
            Покрај сето ова, читателот треба да има на ум дека секој тинејџер е единствен, како и секој човек, па работата со него не може да се заснова на стереотипи и рецепти. Како што забележува детскиот психијатар Филип Греам, „Типичен тинејџер? Заборави!".
Често зборуваме за пубертетска криза. „Во кинескиот јазик зборот „криза“ се состои од два знака, од кои едниот значи „опасност“, а другиот значи „можност“. Овој факт е особено значаен. Тоа ни кажува дека кога му помагаме на тинејџер, не само што му помагаме да ја надмине кризата во неговиот живот, туку го насочуваме да се развие во нешто уште подобро, за што кризата станува отскочна штица.
          На овој начин, пубертетот станува драгоцена можност за реорганизирање на целиот живот во нови, поздрави и покреативни основи.
          Кризата на пубертетот може да стане подарок, колку и да звучи чудно. Св. Јован Златоуст повторно нè потсетува: „Како што некој кој не е занаетчија, најде скапоцен материјал (бисер, школка или друг соодветен материјал) и го презре (бидејќи не го знае), ќе претрпи голема загуба, така и ние , ако ја пренебрегнеме својата природа, ќе ја презреме; но ако ја запознаеме, ќе пројавиме грижа  за неа и ќе имаме голема корист“.
          Нашата способност како родители да помогнеме во ова искористување на кризата е од решавачко значење. Семејниот психотерапевт Вирџинија Сатир пишува: „Возрасните мора да ја создадат вистинската средина за овој развој со истата грижа со која го градиме нашиот дом за да обезбедиме сигурност за малото дете. Тоа треба да се направи на начин што ќе го заштити достоинството на адолесцентот, ќе го развие неговото чувство за вредност и ќе му даде корисно водство.”
           Слушав како родителите се жалат на нивните деца во пубертет: „Никогаш не седат мирни. Постојано мора да се занимаваат со нешто“. Тоа означува сила на патот. Разумните родители ги  прифаќаат овие континуирана превирања и успеваат добро да ги издржат привремените изливи на бурата. Со големо внимание создаваат соодветни услови во кои пупките ќе растат и цветаат. Така добивате добри плодови. Во овој период на големи промени, секој изгледа различно и родителите треба да почнат да го запознаваат своето дете одново. Соочувањето со оваа ситуација со љубов, а не со страв, често гарантира успех“.
         Значи, болката во пубертетот е всушност породилна болка. И болката при породувањето не е болест, туку конструктивна болка. Тоа придонесува за појава на нова личност во светот. Страдањето во пубертетот придонесува човекот да го најде своето ново лице. Сепак, оваа болка станува се посилна во денешниот свет.



Автор: отец Василиј Термос
Извор: bogonosci.bg


За Преминпортал: Симеон Стефковски

9ти октомври 2022 лето Господово

 

 

 

 



Видео содржини

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Духовност

Јуни 10, 2023
TVIT602

Проскомидија

·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на Литургијата, нејзин пролог. Таа е нашиот допир со Небесното Царство и Небесното жителство.
Септември 13, 2021

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на Бигорската Обител, засветлил како светлозарна ѕвезда на богопрославениот светителски небосклон на Црквата Христова, во првата половина на ΧΙ век. За неговото родословие,…

Беседа за Успение на Пресвета Богородица oд Викарниот Епископ Јаков Стобиски

Сеп 03, 2021 Беседи 5839
Default Image
Беседа за Успение на Пресвета Богородица изречена од Викарниот Епископ Јаков Стобиски во…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 6649
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Живот во служба на Бога и на луѓето

Јан 29, 2020 Беседи 6446
3.angeli.so.truba
Неговите слова зрачат со силна нагласеност на светиклиментовиот образец и претставуваат…

Почитување на Пресветата Мајка Божја

Дек 09, 2019 Полезно и Потребно 5633
7.Vselenski.sobor
Таа е заштитничка и покров на христијанскиот род. Како Мајка на Синот Божји, таа има…

Православен календар

 

25/04/2024 - четврток

Велигденски пости; (строг пост)

Преподобен Исаак Сирин II (Исаак Сирин I се празнува на 28 јануари); Свети Василиј Исповедник; Преподобен Акакиј; Преподобна Атанасија;

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на преподобниот отец епископ Паријски Василиј 12 април / 25 април 2024

Тропар на преподобниот отец епископ Паријски Василиј 12 април / 25 април 2024

Василие, преподобен оче наш,верата во Христа ти ја сочува,иако велијар во безумие кон тебе поита,стадото Христово по твоите молитви Господ...

Тропар на светиот Христов свештеномаченик Антип Пергамски 11 април / 24 април 2024

Тропар на светиот Христов свештеномаченик Антип Пергамски 11 април / 24 април 2024

Велик те направи Спасителот тебе Антипопомеѓу ѕвездите небесни,и возвишено стана името твое во Црквата,на која како семе одбрано и послужии...

Тропар на св. Христови мач.Терентиј, Африкан, Максим, Помпиј, Зинон, Александар, Теодор, и др.33 со нив 10 април /  23 април 2024

Тропар на св. Христови мач.Терентиј, Африкан, Максим, Помпиј, Зинон, Александар, Теодор, и др.33 со нив 10 април / 23 април 2024

Рахила плачеше по своите деца,о свети пустињаци од дванаесетте манастири,а ние денес се радуваме на вашите венци невенливи,ангел Господов свитата...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная