логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка


Отец Александар Шмеман

✤✣✤

За верата и Откровението – Личното искуство

✤✣✤

Во ова време, за верата, духовноста и Христијанството многу често, па дури и претежно, се зборува од еден неличносен, објективен и догматски аспект. Тоа го прават не само непријателите на христијанската вера, туку и самите Христијани кои со тек на време се навикнале за својата вера да размислуваат во контекст на прашањето: „На што учи Христијанството и како?“ и „Што и како исповедаат Христијаните?“. Меѓутоа, верата, по својата природа и суштина е една длабоко лична реалност, која, според тоа, може да биде жива единствено во личноста и низ личното искуство. Верата станува жива вера дури тогаш кога ова или она учење на Црквата, кога овој или оној догмат (како што велиме ние Христијаните), ќе стане моја вера и мое искуство, а со тоа и главна содржина на мојот живот. Ако се задлабочиме во прашањето за верата и се обидеме да сфатиме како верата се пренесува од еден на друг човек, ќе ни стане јасно дека она што вистински го убедува, вдахновува и преобразува во верата другиот е секогаш само личното искуство. Ова е особено важно во Христијанството, зашто христијанската вера по својата суштина, секогаш е лична средба на верникот со Христа и лично прифаќање на Самиот Христос, а не прифаќање на ова, или она учење, односно догматите за Христа. Со други зборови, Христијанството е крајно лична вера. Тоа всушност значи дека Христијанството не е индивидуалистичка вера, зашто сите верни Го среќаваат, познаваат и љубат единствениот и ист Христос. Но Христос му се обраќа на секој верник лично, така што сечија вера односно верата на секој верник поодделно, е истовремено и единствена и вкоренета во заедничката вера. Многу е важно секогаш да сме свесни за ова, особено денес кога непријателите на христијанската вера ги напрегаат сите сили, својата борба против верата и Христијанството да ја претворат во научен спор, за потоа, во еден таков научен спор конечно да ги поразат Христијаните и тоа со научни аргументи, како тука да станува збор за спорење околу некој објективно спознатлив природен феномен. Непријателите на Христијанството тоа го прават зашто знаат дека она што Христијаните го исповедаат како содржина на својата вера, едноставно не може да биде докажано на ниво на научен спор, т. е. сѐ додека тој спор се води на научно или подобро кажано на лажно научно ниво. Но на Христијаните воопшто не им е потребно некој да им ја докажува вистинитоста на Христијанството, зашто тие од искуство знаат дека тоа е вистинито: Христијаните непосредно ја доживуваат реалноста на Христијанството, токму онака како што и човекот непосредно во себе ја препознава и знае реалноста на љубовта, восхитот, тагата и сострадалноста. Тоа значи дека верата не може научно да биде докажана, но за неа може и те како да се зборува. Затоа, Евангелието по својата суштина е слово за верата, а не научен преглед на религиозните факти. Евангелието е слово за верата што ни го предадоа оние кои Го гледале и слушале Христа, кои поверувале во Него и кои Го засакале толку многу, што Он им станал самиот нивен живот и нивно искуство. Таа е онаа вистинска причина поради која Евангелието останува живо низ вековите, поради која тоа погаѓа во самото човечко срце, за разлика од философските и богословски трактати, кои човечкото срце и ум, по правило, ги оставаат потполно ладни.

Она што повеќе од сѐ му е неопходно на нашето оладено и огрубено време, е живото слово за живата вера, т. е. предавање не на голото знаење и на голите факти, туку на самото искуство на верата. И иако секој од нас многу добро и надвор од секој сомнеж знае дека нашата вера е слаба и недоволна, дека и на нас се однесуваат Христовите зборови: „О, роде маловерен!“ (Матеј, 6, 30), сепак во оние мигови на вистината, во нас почнува да пулсира тоа единствено искуство на верата кое не може да се спореди со ништо што е од овој свет. И ако стотици луѓе пред нас не го имале исто така тоа искуство на верата, ние едноставно не би имале од кого да го примиме тоа искуство, не би можеле да знаеме дека пред две илјади години се случил настанот кој е од непосредно и одлучувачко значење и за нашиот денешен живот. А токму во тоа е смислата на христијанската вера: во таинствената увереност дека сѐ што кажал и направил Христос, направил заради мене и мене ми го кажал; дека ни вековите, ни просторот, ништо не може да ме одвои од Христа, освен моето сопствено маловерие, мојот заборав и моите безбројни предавства.

Затоа сакам овие беседи да ги посветам на прашањето за самата вера, но не на верата во смисла на нејзината објективна, односно „богословска“ содржина, туку пред сѐ во смисла на нејзиниот личен раст во човечката душа. Сакам да зборувам за тоа што би одговорил кога некој би ми ги поставил следниве прашања: „Што значи Бог за тебе? Што навистина мислиш кога го изговараш тој таинствен и истовремено толку познат и секојдневен збор ’Бог‘? Што е – односно, Кој е Христос за тебе? Вие Христијаните велите дека Христос ’умре за нас‘ дека Он за нас ’воскресна од мртвите и смртта ја победи‘. Вие, Христијаните во црквите пеете ’и ниту еден од мртвите не остана во гробот‘, а околу нас насекаде и натаму царува смртта. Што тогаш значи сето тоа, но не само со зборови, не низ фразите во книгите, туку што значи тоа во реалниот и живиот живот на  еден човек? Вие, Христијаните секогаш зборувате за Црквата, но која е смислата на зборот ’Црква?‘ Исто така зборувате за Света Троица, за Светиот Дух, за благодатта и Светите Тајни, за простувањето на гревовите. Нема сомнеж дека зад сите тие зборови мора да стои некое живо и лично искуство: инаку, зар тие зборови воопшто нешто би значеле?“.

Меѓутоа во светот, кој толку се оддалечил од христијанската вера, многу е тешко повторно да се пробие до тоа изгубено искуство на верата, а уште потешко да се зборува за тоа искуство „од срце“. За триесет години искуство во свештеничкиот позив, сфатив дека најтешко од сѐ на светот е да се зборува токму за она што е наједноставно и најсуштинско. Неспоредливо полесно е да се зборува за туѓите мисли, да се повикуваме на туѓото искуство, да се изговараат туѓите зборови. Најтешко е да се зборува од срце – кон срце.

Извор. Бигорски манстир



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

Видео содржини

dobrotoljubie

Духовност

Октомври 20, 2024
TviTER281

Монашки и свештенички семинар во митрополијата на Киншаса (06.09.2024 21:29)

Со Божја благодат и благослов на Неговата Светост Папата и Патријарх Александриски и на цела Африка г. Теодор II, во Митрополијата на Киншаса, во Конго, се одржаа семинари за монасите и свештениците.
Јуни 30, 2024
Avraamovo.GOSTOLJUBIE

Света Троица во Стариот Завет

„Секоја енергија која од Бога се простира на творевината и се именува со многу имиња, од Отецот излегува, низ Синот се протега, а во Духот Свет се совршува“ (Свети Григориј Ниски, „За тоа дека не смее да се говори за три Бога“). Вистината за постоењето на…

За нафората

HRISTOS.nafora
Нафората е осветен леб,кој бил принесен на жртвеникот и чија средина е извадена и…

Проскомидија

TVIT602
·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на…

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Сеп 13, 2021 Житија 3121
Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 7591
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Најново од духовност

Православен календар

 

13/11/2024 - среда

Светите апостоли Стахиј, Амплиј, Урван, Наркис, Апелиј и Аристовул; Светиот маченик Епимах; Светиот маченик Никола Хиоски; Преподобните Спиридон и Никодим;

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на св.бессребреници  и чудотворци Кузман и Дамјан 1/14 ноември 2024

Тропар на св.бессребреници и чудотворци Кузман и Дамјан 1/14 ноември 2024

Свети бессребреници и  чудотворци, Козмо и Дамјане, посетете ги нашите немоќи,   бесплатно примивте, бесплатно давајте ни.

Тропар на св. Христови апостоли Стахиј, Амплиј, Урван, Наркис, Апелиј, и Аристовул 31 октомври / 13 ноември 2024

Тропар на св. Христови апостоли Стахиј, Амплиј, Урван, Наркис, Апелиј, и Аристовул 31 октомври / 13 ноември 2024

О достославни ученици Христови,вие Бисерот го најдовте,радоста со родот човечки ја споделивте,со неа исполнети маките и прогоните за трици ги...

Тропар на св. Христови апостоли  Клеопа, Терциј, Марко, Јуст и Артем 30 октомври / 12 ноември 2024

Тропар на св. Христови апостоли Клеопа, Терциј, Марко, Јуст и Артем 30 октомври / 12 ноември 2024

Апостоли свети Христови,трагајќи по патот на слободата Христа го пронајдовте,со учењето за бесмртноста темнината на незнаењето ја осветливте,молете се о...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная