логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка


 

(Георги Старделов: "Слушате ли, Каинавелијци?";
МАНУ и Фонд Трифун Костовски)

При средбата со оваа најнова книга на Георги Старделов, првото што фасцинира е самиот предмет на книгата: огромниот и разгранет опус на Славко Јаневски, творец кој, како што и времето кое поминува се повеќе го потврдува, оставил еден неизбришлив печат врз летописот на македонската литература на дваесеттиот век. А веднаш потоа, вториот повод за одушевување е сиот тој огромен труд на Георги Старделов да навлезе во опусот на Јаневски, како и притоа пројавената моќ на разбирање, разгатнување и толкување на многубројните пластови на делото на овој наш писател, способноста за проникнување во неговата суштина и креативноста при неговата интерпретација.

Творештвото на Јаневски е едно грандиозно здание, единствено во македонската книжевност, за чие целосно согледување е потребен значаен напор. Делото на овој писател се состои од петнаесет романи, шест книги раскази, единаесет книги поезија, осум книги за деца - тоа е еден опус од над четириесет книги, од десетици илјади страници, опус кој бара од оној што се нафаќа со неговото изучување подготвеност за приоѓање кон секое одделно остварување во неговата посебност а, исто така, и способност за откривање и разјаснување на поврзаноста на тие остварувања во еден специфичен систем на осмислена севкупност. Почетоците на ова творештво паѓаат во годините на раѓањето на новата, повоена македонска литература и обоени се со еден пред се емотивен изблик на пренагласениот занес и понесеност од идеите на своето време. По еден период на барања и испитувања на изразните можности на јазикот и на вклучување во стилските разгранувања на светските текови на литературата, интересирањата на Јаневски добиваат своја фокусираност и се сосредоточуваат врз некои суштински теми кои стануваат доминантни во неговите дела. Се јавуваат, како што тоа го класифицира Георги Старделов, итарпејовскиот циклус во неговата поезија, и кукулинскиот циклус во неговата проза: две големи целини кои се наложуваат како клучни и кои го водат овој опус кон едно маестрално остварено единство.

Во оваа книга што денес е пред нас, Георги Старделов го согледува низ еден аналитичен и, истовремено, синтетичен пристап творечкиот пат на Јаневски. Тој тоа не го прави сега, отпосле, откако ова творештво ја добило својата завршна точка: овој критичар и интерпретатор на творештвото на Јаневски го следеше авторот со децении, речиси од книга во книга, при нивното настанување и објавување, а сега, на крајот, го дава својот заокружен поглед врз целината на опусот, согледувајќи го во сета негова чудесно остварена целосност.

На Старделов, како толкувач на творештвото на Јаневски, особено му е блиска темата на историјата вткаена во романескниот преплет на романите од "кукулинскиот циклус". Во средиштето на своето внимание овој критичар го става она што тој го нарекува "македонска историска драма" или "нашиот трагичен историски пат". Резимирајќи го присуството на историските настани вткаени во прозното ткиво на декалогијата за Кукулино, Старделов уметноста на Јаневски ја нарекува "историска уметност" и, истакнувајќи дека "симболичната визија на историјата Јаневски ја открива како земен пекол", ја дефинира централната оска во мисловната схема на овој автор.

При средбата со литературата на Јаневски, во критичарскиот систем на Старделов се раѓа она што тој самиот го наречува "иманентна херменевтика". За оваа постапка Старделов вели: "Толкувањето на делото за нас не е репродуктивен, туку еминентно продуктивен креативен чин. За нас текстот има свој онтолошки статус и толкувачот мора да се држи до него и него да го открие токму како таков (...) Критичкото начело, пак, на иманентната херменевтика е држањето за авторот и неговиот текст, односно: самиот автор и неприкосновеноста на текстот да зборуваат низ критичарот во неговото толкување." Секако, со ваквиот пристап критичарот останува, во значајна мера, верен на делото за кое пишува, и неговите идеи произлегуваат од оние места во текстот кои му ја даваат својата несомнена поткрепа при вообличувањето и формулирањето на ставовите до кои дошол низ анализата на уметничкиот материјал. При ваквиот процес критичарот го црпи својот доказен материјал од самото дело и дури може да се рече дека тој, во својата интерпретација, се служи со истите оние средства кои уметникот ги употребил при создавањето на делото. И покрај оправданоста на овој метод, и неговите   несомнено   успешно   реализирани   постулати во постапката на Старделов, ние не можеме а да не зажалиме понекогаш што овој сјаен есеист, во некои мигови, не се впушта во поширока анализа и надвор од прогласените начела. Поради тоа изостанува, ни се чини, можниот компаративен пристап, и извонредната ерудиција на Старделов, неговите богати знаења, особено од областа на филозофијата, не доаѓаат доволно до израз. Се разбира, Старделов во оваа книга, за среќа, не останува секогаш само на прокламираните начела, туку се впушта и во пошироки анализи, со што неговиот пристап кон делото на Јаневски несомнено добива во убедливоста и во ефикасноста.

Оваа книга можеме, мошне оправдано, да ја сметаме како една книга-средба на две особени книжевни индивидуалности: Георги Старделов и Славко Јаневски. Впрочем, извонредно плодоносното содејство на овие двајца писатели не е од вчера: уште од 1966 година, значи уште пред повеќе од половина век, Старделов почнува систематски да го проучува литературното дело на Јаневски, посветувајќи му значаен број критики, есеи, беседи, предговори, но и цели книги-студии : "Ехрептепшт таседотсит" (1983) и "Керубиновото племе" (1995). Ако го гледаме овој однос на две креативни посебности како еден вид заемно дејство, тогаш, со многу право, можеме да констатираме дека со специфичната естетика на своето литературно проседе Јаневски му го дал основниот поттик на Старделов да ја оформи својата постапка на "иманентна херменевтика" а, исто така, можеме да претпоставиме и дека Старделов, со својот продлабочен и недвосмислено афирмативен пристап, му дал една значајна поддршка на Јаневски за да остане во уверување дека е на вистинскиот пат и дека треба без двоумење да продолжи по него. Врз основа на ваквото согледување на односот помеѓу творецот и интерпретаторот на книжевното дело, можеме да дојдеме до едно ново вреднување на улогата на интерпретаторот: како улога на толкувач кој станува соучесник.

Се разбира, по оваа обемна и речиси сеопфатна книга за творештвото на Јаневски, ниту едно ново приоѓање кон она што го создал овој писател не ќе може да биде реализирано без земањето предвид на ставовите и сознанијата до коишто дошол Старделов. Овој наш критичар и есеист, книжевен трудбеник со огромна творечка енергија и завидна луцидност, ги дал тука, во овој извонредно значаен труд, клучевите за разбирањето на сето творештво на Славко Јаневски и ги поставил реперите од кои ќе мора да тргне секое натамошно проучување на оваа исклучително маркантна фигура во развитокот на современата македонска литература.

Една од мошне впечатливите одлики на постапката на Георги Старделов е способноста на овој критичар и есеист да се одушевува од уметничките остварувања за кои пишува. Старделов умее да се залага за творецот што го одбрал без остаток, еуфорично, занесено, не штедејќи ги пофалните зборови. Спојувајќи ја возбудената понесеност со почитувањето на фактографските детали, емфатичната поткренатост на тонот со способноста за јасна и прецизна дефиниција, овој критичар создава текст кој по своите стилски квалитети честопати не заостанува зад четивото кое послужило како поттик. Кај него аналитичноста не ја исклучува восхитеноста, туку, на еден особен начин, и дава поттик и оправдување. Неговиот приод кон уметникот и неговото дело не е ограничен со самоцелноста, со желбата да го истакне на прв план своето согледување: тој умее да се поистовети со делото кое е пред него и таа своја опиеност од неговите вредности да ја пренесе и на својот читател. Оваа книга е уште еден доказ за креативниот приод на Старделов кон оние творци и дела од нашата литература кои ја заслужиле привилегијата да бидат објект на неговите интерпретаторски пристапи.
Снабдена со еден извонредно корисен придружен материјал, со биографија и библиографија на Јаневски, со список на текстови што Старделов ги објавил за книгите на овој автор, со автореференцијалните искажувања на Јаневски за себеси, за своите книги, за творештвото од другите области - сликарството и филмот - оваа книга претставува едно комплетно остварување кое сестрано го осветлува она што овој плоден творец го создал, прикажувајќи го во сета негова разновидност, богатство и големина.

Со издавањето на оваа извонредно значајна книга, Фондацијата Трифун Костовски го докажува уште еднаш своето високо место во македонската култура како поддржувач на особените вредности од областа на науката и литературата.

 

 



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

Видео содржини

dobrotoljubie

Наука и Култура

Април 17, 2025
Festival.Simeon

ЈУБИЛЕЈ НА МУЗИКАТА - X ИНТЕРНАЦИОНАЛЕН ФЕСТИВАЛ ПОЛИХИМНИА 2025

Од 11.04 - 15.04. 2025 год. во Скопје по десетти пат се одржа Интернационалниот фестивал на класична музика Полихимниа 2025. Единствен од ваков вид во нашата земја и оригинален по својата содржина и оваа година фестивалот се обиде да ги обедини најдобрите…
Септември 25, 2024
Zivko.Grozdanoski3

Интервју со Живко Грозданоски: ДПМ може да дејствува гласно, сложно и независно

Ми се чини дека надворешните предизвици, како на пример отсуството на соработка со некои членови (на Управниот одбор) на ДПМ, некои обиди за саботажа итн. (сè се тоа нешта што веројатно секогаш ќе ги има); па сега слабиот рејтинг на ДПМ меѓу членството и во…

„РАДОСТА НЕ ДОАЃА САМА, ТАА МОЖЕ ДА ЈА ЗАСЕНИ ТАГАТА“ Академик Ќулавкова добитничка на наградата „Браќа Миладиновци“ на СВП

Авг 29, 2024 Литература 921
TviTER231
Пред 35 години, август 1989-та, ми беше доделена првата награда за најдобра поетска книга…

По премиерата на новиот филм „The Walk“ во Њујорк на двојната кандидатка за Оскар - Тамара Котевска

Ное 14, 2023 Филм, Театар 2463
Tamara.Kotevska
Работејќи од нејзините разговори со Асил и другите деца бегалци, режисерката направи…

Беседи

БEСEДА за ужасoт на прирoдата при смртта на Гoспoда

БEСEДА за ужасoт на прирoдата при смртта на Гoспoда

И зeмјата сe затрeсe и карпи паднаа (Мт. 27:51). O какoв страшeн укoр на луѓeтo! И мртвата прирoда Гo пoзнала Oнoј Кoгo луѓeтo нe мoжeлe да Гo пoзнаат. Сeта нeма...

 Митрополит Струмички Наум : Потешко ни беше да бегаме

Митрополит Струмички Наум : Потешко ни беше да бегаме

Некаде, некој има убаво кажано дека колку повеќе се доближуваме до Голгота, следејќи Го верно Христос, толку помалку луѓе (духовни чеда, пријатели) гледаме околу нас. Но, ништо чудно. Знаеме и...

Св. Јован Златоуст -  За Лазар, Слово 6

Св. Јован Златоуст - За Лазар, Слово 6

Уште колку пари? Уште колку богатство? Уште колку великолепни зданија? Уште колку бездушна приврзаност спрема задоволствата? Еве се случи земјотрес; каква полза ни донесе богатството? Нечиј труд пропадна, изсчезна имотот...

„Лазаре, излези надвор“

„Лазаре, излези надвор“

Тие Негови зборови, пред сè, значат дека нема смрт за оние кои веруваат во Христа, зашто Христос подоцна на Марта ѝ вели: „Јас сум воскресението и животот; кој верува во...

презвитер Горан Стојчевски: ЛИТУРГИЈАТА – ДВИЖЕЧКАТА СИЛА НА СВЕТОТ

презвитер Горан Стојчевски: ЛИТУРГИЈАТА – ДВИЖЕЧКАТА СИЛА НА СВЕТОТ

„Благодарење. Тајна што не требаше да остане толку тајна. Непроценлив дар, незаслужен. Дело Христово во кое постојано се учествува иако само еднаш се случи. Соборно сведоштво во личен подвиг подготвено....

БEСEДА  за пoмирувањeтo на лoшитe заради злoтo

БEСEДА за пoмирувањeтo на лoшитe заради злoтo

И дeнeс мeѓусeбнитe прoтивници сe пoмируваат кoга трeба да сe нападнe и да сe oсуди Гoспoд. Има мнoгу кoи сe кoлат пoмeѓу сeбe дoдeка нe им гo спoмнeтe имeтo Гoспoдoвo....

БEСEДА  за наслeдникoт и за рoбoт

БEСEДА за наслeдникoт и за рoбoт

Зoштo дoјдe Христoс на Зeмјата, браќа? Да нè направи пoдoбри oд рoбoвитe, да ни дадe правo какo синoви и дoлжнoст какo гoспoдари. Правo на синoвитe e сo имeтo Христoвo да...

БEСEДА за oбјавeнитe тајни

БEСEДА за oбјавeнитe тајни

Злoстoрник станува oнoј чoвeк кoј ќe пoвeрува дeка дeлата чoвeчки мoжат да сe скријат. Така мислeлe и eврeјскитe старeшини кoи вo тајнoст гo пoдгoтвуваа свoeтo злoстoрствo над Христа Гoспoда, тајнo...

Архива:Митрополит Струмички Наум:Тример (06.03.2022)

Архива:Митрополит Струмички Наум:Тример (06.03.2022)

Влегуваме во периодот на Големиот пост. Почнуваме со ’тримерот‘. Во Црквата Божја ова не е само период со некој посебен ред и правила, ова е, пред сè, период на посебна...

« »

Најново од култура

Православен календар

 

21/04/2025 - понеделник

 ВЕЛИГДЕН (втор ден) Св. апостоли Ирoдиoн, Агав, Руф, Асинкрит, Флeгoнт и Eрмиј

 

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на светиот Христов исповедник преподобен Никита 16 април/3 април   2025

Тропар на светиот Христов исповедник преподобен Никита 16 април/3 април 2025

Исповедниче на православието,пастиру на овците словесни,велик молитвенику, од Никифора преподобниотдуховно роден, од Тарасие Патријархотсо оклопот на свештенство облечен,

 Тропар на преподобниот отец наш Тит чудотворец 15 април / 2 април 2025

Тропар на преподобниот отец наш Тит чудотворец 15 април / 2 април 2025

Небесата сведочат за твоите подвизи,преподобен оче наш Тите,земјата те восфалува со сведоштво на твоите ученици,кои по делата на верата твоја...

Тропар на светата преподобна мајка Марија Египетска 14 април/1 април 2025

Тропар на светата преподобна мајка Марија Египетска 14 април/1 април 2025

Пустината се напоисо твоите топли солзипесокта ја претвориво молитви кон Бога непрестајниветрот ја пренесе милоста Божја по твоите молитвидо оние...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная